Dataangrep mot it-systemer i helsevesenet kan få svært alvorlige konsekvenser, og fagfolk mener kunnskapsnivået om digital sikkerhet er for lavt.
Derfor har Universitetet i Sørøst-Norge (USN), UiT Norges arktiske universitet, NTNU, OsloMet og Høgskulen på Vestlandet (HVL) gått sammen om prosjektet DigSam – Digital sikkerhet i helse- og sosialfag.
– Det haster det med å få opp den digitale kompetansen blant studenter og ansatte i helse- og sosialfagene, sier Aud Mette Myklebust, visedekan for utdanningskvalitet og samhandling ved USN og prosjektleder i DigSam.
Dataangrep utgjør en fare for liv og helse
En av prosjektmedarbeiderne er professor og e-helseforsker Gustav Bellika ved UiT Norges arktiske universitet og Nasjonalt senter for e-helseforskning. Han beskriver situasjonen som dramatisk.
– Fagfolk rundt omkring i verden peker på at det er snakk om pasientens liv og deres helse som står på spill på grunn av hacking og fordi helseinformasjonen blir utilgjengelig. Kunnskapsnivået er lavt. Så totalbildet er at det er veldig enkelt for en hacker å angripe norske helse-it-systemer, sier Bellika.
Prosjektet DigSam (2020-2022) har derfor som mål at både studenter og ansatte i helse- og sosialfaglige utdanninger tilegner seg kompetanse i digital sikkerhet.
– DigSam-prosjektet skal bidra til å hjelpe på denne situasjonen med nyutviklet læringsmateriell for studentene innen digital sikkerhet, sier Myklebust.
LES OGSÅ: Klare for å møte fremtiden, med USN
Skal teste læringsmateriell på studenter
Partnerne i prosjektet har laget forskjellig læringsmateriell og læringsopplegg som studenter og ansatte på alle helse- og sosialutdanningene kan bruke for å lære om digital sikkerhet. I september møttes alle partnerne i Tromsø for å gjennomgå materialet som er laget.
Neste skritt blir å teste materialet på så mange studenter som mulig, fra alle helseutdanningene. Det ferdige materialet skal til slutt bli allment tilgjengelig på én felles plattform.
– Nå jobber vi med å rekruttere studenter, fortrinnsvis andre- og tredjeårsstudenter på bachelorutdanningene våre, sier Myklebust, som håper å kunne begynne testingen i midten av oktober.
Variert læringsmateriell
Arbeidet med læringsmateriell har satt søkelys på å: Identifisere, beskytte, oppdage, respondere og gjenopprette. Dette er områder som inngår i informasjonssikkerhetsbegrepet. Partnerne har jobbet med følgende områder:
- NTNU: bevissthet og KIT (identifisere)
- OsloMet: passord og personlig informasjon (beskytte)
- UiT Norges arktiske universitet: hacking og sort skjerm (oppdage)
- Høgskulen på Vestlandet: eskalering og loggføring (respondere)
- USN: debrief og kommunikasjon og ansvar (gjenopprette)