DigSam er klart til bruk

Partnerne møttes i Tromsø for å gjennomgå det nye læringsmaterialet som skal lære studenter og ansatte om digital sikkerhet i helsetjenestene. Prosjektleder er Aud Mette Myklebust (t.v.) fra USN.
SIKKERHET: Partnerne møttes i Tromsø for å gjennomgå det nye læringsmaterialet som skal lære studenter og ansatte om digital sikkerhet i helsetjenestene. Prosjektleder er Aud Mette Myklebust (t.v.) fra USN.

Læringsressursene i digital sikkerhet i helse- og sosialfag, som er utviklet av blant andre USN, er nå fritt tilgjengelig.

Samarbeidsprosjektet DigSam, der USN og fire andre norske utdanningsinstitusjoner har jobbet med å utvikle en læringsressurs for digital sikkerhet i helse- og sosialfag, er nå fullført og klar til bruk.

Det er visedekan ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap, Aud Mette Myklebust, som har ledet prosjektet som har gått over to år. Hun er veldig fornøyd med både prosessen og resultatet:

– Jeg synes vi har hatt utrolig bra folk med, og det har vært en ekstrem entusiasme og leveringsvilje. Folk har vært så på, så det har vært virkelig gøy.

I tillegg til USN er det OsloMet, NTNU, UiT og Høgskolen på Vestlandet som har vært med på prosjektet.

LES OGSÅ: Fikk attraktiv sommerjobb med god hjelp fra mentor

Bredt samarbeid om innholdet

Innholdet i DigSam består av fem læringsmoduler som er utviklet av hver av de fem utdanningsinstitusjonene (i tillegg til en siste modul om hvordan DigSam kan brukes), og disse tar for seg ulike aspekter og sider ved digital sikkerhet. Modulene består av tekst og film, med tilhørende spørsmål som bidrar til refleksjon.

Blant eksemplene Myklebust trekker frem på hvordan innholdet i DigSam er, finner vi en film laget av UiT:

– For et par år siden gikk hele Østre Toten kommune i svart. De ble hacket og alle datasystemer gikk ned. Her er det et intervju med ansatte fra Østre Toten kommune om hvordan dette var. Ofte når sånne ting skjer så blir det hemmeligholdt og ikke snakket så mye om, men her er de helt åpne om hvordan de opplevde det og hvordan de løste det, forteller hun.

Myklebust trekker også frem Modul 5, som er laget av USN, og som inneholder en podkast med informasjonssikkerhetsleder i Vestre Viken, Henriette Henriksen, og USN-forsker Janne Dugstad. De tar for seg brudd på digital sikkerhet i helse- og sosialtjenester, og hvilken rolle ansatte har når det kommer til å sikre at personvern og informasjonssikkerhet blir ivaretatt.

DigSam er altså åpent tilgjengelig gjennom læringsplattformen Canvas, som alle de medvirkende institusjonene bruker, med unntak av NTNU. Samtidig er det også laget en veiledning til hvordan man får dette over i BlackBoard, som NTNU bruker.

Noen utfordringer på veien

Myklebust forteller at det faglige samarbeidet har gått veldig bra, og at utfordringene i prosjektet først og fremst har vært av det administrative slaget.

Årsaken til dette er blant annet at dette har vært et likeverdig samarbeidsprosjekt mellom fem ulike institusjoner, noe som har ført til utfordringer med systemer og praktiske løsninger:

– Det er ofte lagt opp slik at det er én institusjon som får pengene og slik er det her også, men vi skulle altså dele disse pengene med fire andre og hvordan gjør vi det? Det er mange slike uforutsette problemer rundt økonomi og rapportering som dukker opp, og som man må komme rundt, forklarer hun.

– Denne typen administrative ting har vært litt utfordrende, men alt det faglige har vært utrolig morsomt å jobbe med. Det er masse flinke folk rundt omkring i Norge.

LES OGSÅ: Jordmor Åsgeir vil ha flere mannlige kolleger

90 studenter har vært med å evaluere

Myklebust forteller at det er 19 ulike helse- og sosialfagutdanninger som skal lære av dette, og de har hatt 90 studenter fra en rekke ulike profesjoner som har evaluert innholdet. Dette var ifølge Myklebust veldig nyttig, og tilbakemeldingen fra studentene var samtidig også at de hadde stor nytte av innholdet:

– De synes de hadde lært altfor lite om dette i utdanningene sine. Mange av dem var ute i praksis mens de holdt på å gå gjennom dette, og de så med egne øyne veldig mye som ikke var på stell. Så det var veldig nyttig for oss, og studentene gjorde en ekstremt grundig jobb med evalueringen.

Veien videre

Nå gjenstår bare jobben med å bringe DigSam ut til alle som kan ha bruk for en slik læringsressurs, og da kommer det godt med at det fortsatt er penger igjen i prosjektet:

– Vi har søkt HK-dir om utsettelse i et halvt år. Vi har ikke brukt opp alle pengene, blant annet på grunn av pandemien som har gjort at vi har jobbet effektivt over nett og reist lite. Så vi har brukt mindre penger enn det som ble stipulert, og hvordan kan vi bruke de pengene fornuftig? Da har vi tenkt at vi kan prøve å spre DigSam enda bedre ut ved å delta på nasjonale konferanser, skrive mer om det og så videre. Og oppdatere og følge med på det tekniske fremover, slik at Canvas fungerer slik det er tenkt. Dette er lagt til EDU, så da får de penger til å følge opp det.

Interessen for DigSam har også vært stor utenfor utdanningsinstitusjonene:

– Vi har fått henvendelser fra eksterne, som Direktoratet for E-helse, Norsk sykepleierforbund, kommuner og politikere som er interessert og ser at dette er utrolig viktig.

I tillegg kommer også jobben med å integrere DigSam i institusjonenes egne utdanninger:

– Der må hver institusjon jobbe internt, og man har forskjellige måter å gjøre det på. Vi har hatt én samling med alle programansvarlige hos oss for å gjøre det kjent og prøve å finne ut hvordan de kan bruke det i sine studieprogram. Det har vi tenkt til å gjenta til høsten, der de får tid til konkret å gå inn i studieplanene og se hvor dette kan legges inn og hvordan de kan bruke det.

Logo for DigSam-prosjektet

DigSam er et prosjekt ledet av visedekan Aud Mette Myklebust ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap, der USN, NTNU, Oslo MET, UiT og Høgskolen på Vestlandet har samarbeidet om å utvikle undervisningsressurser innenfor digital sikkerhet i helse- og sosialfag. Prosjektet er støttet med fem millioner kroner fra HK-dir (Diku).

DigSam er tilgjengelig her (Canvas)

DigSam består seks moduler:

  1. Identifisere – NTNU
  2. Beskytte – Oslo MET
  3. Oppdage innbrudd i systemet – UiT
  4. Respondere – Høgskolen på Vestlandet
  5. Gjenopprette (USN)
  6. Hvordan undervise i DigSam