Dobler antallet «sykt-barn-dager»

kvinne som omfavner to barn. Foto
Illustrasjonsfoto: Istockphoto.com

Foresatte får dobbelt så mange dager med omsorgspenger, også kalt «sykt-barn-dager». Arbeidsgiver skal kun betale for de tre første dagene.

Foresatte kan få omsorgspenger for å være hjemme med barn når skoler og barnehager over hele landet er stengt, men situasjonen rundt Korona-utbruddet er uavklart, og omsorgspengedagene kan fort bli brukt opp.

Derfor er antallet omsorgsdager nå doblet for alle foresatte.

– Dette gjør hele det politiske Norge fordi foreldre skal slippe å bekymre seg over hvordan hverdagen skal gå opp når de må være hjemme med barn på grunn av stengte skoler og barnehager, uttaler arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding fra regjeringen.

For å legge til rette for at foresatte som arbeider i samfunnskritiske funksjoner skal kunne fortsette sitt viktige arbeid, blir det mulig å overføre dager med omsorgspenger mellom to foresatte. Av praktiske årsaker er adgangen generell, men det oppfordres til å bruke denne muligheten for å sikre viktige samfunnsfunksjoner.

Les mer om dette på regjeringen.no