– Entreprenører kan komme fra hvor som helst

Sprout er en nystartet studentorganisasjon som skal fremme innovasjon blant studenter
NY ORGANISASJON: Bak Sprout står studentene Håkon Fredriksen (f.v.), Saad Ahmed, Slavik Kotrutsa, Hussam Asaad, Tonje Iren Aaserud og Sinou Wu (foran).

Er du student og har en god forretningsidé? Da vil Sprout treffe deg til høsten.

Det startet som en entreprenørskapsklubb, men har i løpet av våren blitt til en ny organisasjon for studentene ved Universitetet i Sørøst-Norge.

Nå ser de ti studentene bak Sprout fram til å introdusere andre USN-studenter for den nye organisasjonen, som har som mål å fremme entreprenørskap blant studenter, uavhengig av studieretning.

– Entreprenører kan komme fra hvor som helst, sier Saad Ahmed, som er leder for Sprout.

En inkubator for alle studenter

I begynnelsen var formålet med Sprout å være en klubb som arrangerte studentaktiviteter knyttet til entreprenørskap.

– Vi søkte om midler fra studentsamskipnaden og begynte å utarbeide det og gjøre det mer håndgripelig. Jeg tok kontakt med USN, som ble interessert i å forbedre det fra ikke bare å være aktiviteter, men til en studentinkubator, forteller leder Saad Ahmed.

En inkubator kan beskrives som en organisasjon som bidrar til å utvikle ideer i en tidlig fase ved bruk av sin kompetanse og sitt nettverk.

– Det betyr at alle studenter, uavhengig av studie, kan komme og pitche ideene sine til oss, og så vil vi bruke vårt nettverk av mentorer og investorer for å gjøre ideen mer kommersiell og lage det til en bedrift som genererer jobber i samfunnet. Det er ideen vi jobber med, å inkubere startups for studenter. De må bare ha lidenskapen og en forretningsidé. De kan også komme til oss uten en idé, så kobler vi dem sammen med andre, forklarer Ahmed.

LES OGSÅ: Ingeniørstudenter med smarte oppfinnelser

Aktiviteter til høsten

Så langt har de hatt noen møter for å informere medstudenter om Sprout, men det viktigste arbeidet skjer til høsten.

Da planlegger de å reise rundt til alle USN-campusene for å informere, samt arrangere aktiviteter. Det er også lagt planer for et hackathon kombinert med hyttetur.

– Aktivitetene vi skal i gang med er todelte, forklarer Hussam Asaad som er ansvarlig for økonomi og partnerskap.

– En del er å ha events hvor vi kan invitere lokalt næringsliv og bedrifter til å snakke om startups og sine erfaringer. Slike aktiviteter kan vi ha på hver campus. Den andre delen er å inkubere studentene. De kan komme til oss og presentere sine ideer, og vi kan hjelpe til med å vurdere om ideene trengs på markedet eller ikke. Vi kan ta ideene fra idé til praksis, fortsetter han.

Når etableringsfasen er over planlegger de å ta kontakt med lokalmiljøet rundt USNs campuser.

– Det er viktig å vise hva slags fordeler bedriftene kan få ut av det. Kanskje finner de nye løsninger eller nye ansatte fra dette samarbeidet. Det hjelper oss begge, sier Ahmed.

LES OGSÅ: USN satser på innovasjon og nyskaping

Team på hver campus

Alle studentene bak Sprout har akkurat fullført det første året på master i innovasjon og teknologiledelse på campus Kongsberg.

– Men du trenger ikke studere entreprenørskap for å være en entreprenør, sier Asaad.

Selv har de svært variert bakgrunn; innen blant annet business og finans, markedsføring og miljøteknologi, samt en byggingeniør. De understreker at organisasjonen skal være for alle studenter på USN, uavhengig av studie og campus.

– Nå jobber vi med å bygge et team på hver campus bestående av en campusleder, arrangementsansvarlig og markedsansvarlig, sier Tonje Iren Aaserud, som er kommunikasjonsansvarlig.

Ved semesterstart begynner for alvor jobben med å bygge opp Sprout til en bærekraftig organisasjon som skal hjelpe studenter å realisere ideene sine.

– Hovedmålet med Sprout er å gi studentene en sjanse til å skape noe nytt og følge lidenskapene sine. Drømmen er å ha studenter som betror oss ideene sine, og å bidra til samfunnet. Vi ønsker å være en del av utviklingen i denne regionen, sier Ahmed.

Hva og hvem er Sprout?

• Nystartet studentorganisasjon med mål å fremme entreprenørskap blant studenter
  • Startet av studenter på master i innovasjon og teknologiledelse, campus Kongsberg
  • Åpen for alle studenter på USN, uavhengig av campus og studier