Antallet anmeldelser av seksuallovbrudd øker. Flere og flere soner straff for slike forhold. Gjennom Seksuallovbruddskonferansen – forebygging, straff og oppfølging ønsker Kriminalomsorgen region sør og Universitetet i Sørøst-Norge å utforske samfunnsutfordringene dette fører med seg:
- Er vi som samfunn gode nok til å forebygge denne kriminaliteten?
- Er vi gode nok til å håndtere ofrene og deres pårørende?
- Gis de straffedømte et innhold i soningen som kan bidra til å stanse flere overgrep?
20. november samles ansatte i helsevesenet, politiet, domstolene, kriminalomsorgen, barnevernet, skoler og andre som ønsker oppdatert kunnskap, til en heldagskonferanse på vår campus i Vestfold.
Skammen
Blant ressursene ved USN som bidrar på konferansen er Kaare Torgny Pettersen. Han er professor i profesjonskunnskap om vold og overgrep, og har selv flere års erfaring som med-terapeut for seksuallovbruddsdømte i gruppeterapi.
– Jeg har ofte forundret meg over at svært mange av de jeg har møtt i behandlingsrommet har vist lite tegn til skam, men desto mer tegn til likegyldighet, sier Pettersen, som skal foredra om nettopp skam og seksuallovbrudd.
Som en oppvarming kan du lese hans ferske kronikk (Forskning.no), der han tar utgangspunkt i spørsmålsparet: «Hvorfor er det slik at de som ikke har grunn til å skamme seg, gjør det, og de som har grunn til å skamme seg, ikke gjør det?»
FORSKNING.NO: Skammen etter seksuallovbrudd
Lærerens rolle
Pettersen har også nylig begått ytterligere en kronikk (Utdanningsnytt.no), denne sammen med doktorgradsstipendiat ved USN, Kjersti Draugedalen, der de diskuterer lærernes viktige rolle i forebygging av seksuelle overgrep.
– Det er en utbredt holdning at lærere generelt ikke skal forholde seg til seksuelle overgrep, fordi dette tilhører andre yrkesgruppers domene. Det er simpelthen feil, sier Draugedalen, som ønsker flere lærere vil la seg etterutdanne, slik at de er rustet til å avdekke seksuallovbrudd og blir i bedre stand forholde seg til tematikken på en profesjonell måte.
UTDANNINGSNYTT: Læreres viktige rolle i forebygging av seksuelle overgrep