Flott fadderuke også i år

Victor Simonsen, leder for fadderstyret i Vestfold. Foto: Jannicke Due i avisa Gjengangeren

Det blir en fin, men litt mer forsiktig fadderordning for nye studenter som begynner på USN i høst.

På USN er fadderukene drevet av studentene selv.

- Vi er både stolte av og glade for at studentene stiller opp som frivillige faddere også i år. Det står det respekt av, sier Hilde Røneid, rådgiver for studentorganisasjonene på USN.

Skal bli en av de beste fadderukene

Victor Simonsen er leder for fadderstyret på USN sin campus i Vestfold:

– Vi har planlagt en fadderuke der hovedfokuset er å inkluderer alle nye studenter og på den måten bidra til at studentene blir kjent med hverandre og får en god studiestart.

Det blir en litt annerledes fadderuke i år på grunn av smittevernrestriksjoner. Vi blir flere faddere for å ha mindre faddergrupper og det blir ikke arrangert store fysiske fester - et stort standup-arrangement vil for eksempel være digitalt. Likevel skal dette bli en av de beste fadderukene som har vært, sier Victor:

– Vi skal ha rebusløp på campus, stranddag på stranda og et "Colour me red"-fargeløp, så vi skal nok sørge for at nye studenter har det både gøy og blir godt kjent i løpet av uka.

Varierte fadderprogram

Fadderprogrammer for de ulike campusene ved USN er stort sett ferdige nå. Det er fadderstyrene på hvert campus som har lagt ned mye arbeid i å finne gode og sikre arrangementer. Konserter, quiz'er, grilling, campusomvisninger, idrettsdager og spillkveld. Noen steder vil det være fysiske konserter og DJ-kvelder, der de har et stort nok studenthus til å kunne romme 200 og samtidig ivareta smittevernreglene. Det gjelder for eksempel Kroa i Bø:

– Vi tror det blir rift om billettene i år, siden vi kan selge bare en brøkdel av det vi vanligvis gjør i åpningsuka. Vi håper at de nye studenten "deler godene" slik at flest mulig av dem får bli kjent med Kroa i løpet av fadderuka. Det kan være lurt å følge med facebooksidene til Kroa i Bø, for å få med seg når vi legger ut billettene.

Det sier Lars Stian Fagerlid, leder for hovedstyret på Kroa. På Kroa kommer det til å være ekstra mange på jobb for å hjelpe de besøkende med å overholde smittevernregler.

Lars Stian, leder for hovedstryet på Kroa i Bø

USN ringer nye studenter

USN har laget ansatt- og taushetskontrakt for faddere slik av de neste uke på vegne av USN kan ringe studenter på som er tatt opp på bachelorstudier og intergrererte masterprogram.

–  Vi ringer nye studenter for at de skal føle seg velkomne og få svar på ting de lurer på, for eksempel om registrering som de nå må gjøre før studiestart. Vi vet at mange studenter føler seg ensomme og synes det er vanskelig å ta kontakt med andre. En telefon fra fadderen før de kommer gjør det kanskje også lettere å delta på fadderordningen og lettere å få nye venner på campus, sier Victor Simonsen.

Fått smittevernråd fra USN

USN har hjulpet fadderstyrene så godt de kan og kommet med både pålegg, råd og forslag knyttet til smittevern. Det setter fadderstyrene pris på, sier Victor:

– Fadderstyrene og studentersamfunnene har fått et skriv fra USN om pandemien og studentarrangement. Det var nyttig. USN har også laget et utkast til fadderkontrakter der det i år er tatt med flere punkt om covid19, blant annet at faddere må si fra til alle i faddergruppen at de må være hjemme om de er syke, ha en god hånd- og hostehygiene og ikke minst dette med å holde én meters avstand. I tillegg har alle fadderne fått en antibac-flaske. Det er bra for det er viktig å ta vare på både fadderne og studentene i faddergruppa.