Friluftslivsprisen til USN-foreleser

Bjørn "Nalle" Tordsson som ble overveldet og veldig glad for å få friluftslivset hederspris. Foto: Peter Jørgensenoto av
Bjørn "Nalle" Tordsson ble overveldet og veldig glad for å få friluftslivets hederspris. Foto: Peter Jørgensen

Friluftslivsprisen går i år til Bjørn Tordsson, en mangeårig friluftslivsforeleser og -veileder ved USN.

Den norske friluftslivsprisen tildeles er Norges høyeste utmerkelse innen friluftsliv og juryen har i år i tillegg besluttet å dele ut prisen som en hederspris. Det gjøres bare unntaksvis, når mottakeren har satt tydelige nasjonale spor etter seg. Det har Bjørn "Nalle" Tordsson gjort - som forsker, foreleser, frilufslivsveileder og forfatter.

Overveldet prisvinner

Bjørn Tordsson trodde han skulle ønske velkommen til studentene og falt nesten av krakken da Kjell Haugen fra Friluftsliv for alle avslørte at han skulle få friluftslivets hederspris.

- Det var totalt overraskende. Jeg er veldig glad, men også litt skamfull, for jeg roses for noe jeg gjerne ville være, men ikke føler at jeg helt har fått til. Når jeg allikevel får prisen må det innebære at noen av de ambisjoner jeg har gått omkring med likevel er blitt forstått og det er jo herlig.

En beæret og beveget Bjørn Tordsson sammen med prisbekjentgjører Kjell Haugen fra Friluftsliv for alle.Etter prisutdelingen sa Nalle også at han var takknemlig over å være i et team med alle som jobber på friluftslivsstudiene i Bø. Det har vært svært verdifullt for han.

Nalle er tydeligvis også verdifull for sine USN-kollegaer, for det er de, sammen med tidligere studenter, som har nominert Bjørn Tordsson til friluftslivslivsprisen.

Kirsten Wieland Houe er instituttnestleder for friluftslivsfagene, og er jublende glad over at Nalle nå får selveste hedersprisen:

– Nalle er pensjonert, men vi bruker han allikevel i undervisningen på friluftslivsstudiene. Med sitt engasjement, sin historiske kjennskap, pedagogiske evner og enorme formidlingsevne, bringer han en unik læring til studentene.

Juryen begrunnelse

Hedersprisen tildeles Bjørn Tordsson for hans mangeårige dedikerte innsats for friluftslivet. Tordsson er kjent for sin særegne formidlingsevne, der poesien har en sentral plass. Med historier og personlige perspektiver har han levendegjort det faglige. Han har ikke vært redd for å si sin mening, ei heller for å provosere. Med kraft har han vært en forkjemper for et bærekraftig, inkluderende og lyttende friluftsliv, som en motpol til dagens hektiske samfunn.

Bjørn Tordsson har gjennom mange tiår vært med å forme og utvikle det norske friluftslivet som veileder, foredragsholder og forfatter. Utallige leserinnlegg har påvirket opinionen. I  årtier har han vært friluftslivsveileder med stort V. Han innførte en ny måte å ferdes på i kano langs elver og på vann: padling i tråd med naturens linjer.

Juryen trekker også fram Tordsson mange bøker om friluftsliv og har med et vakkert sitat fra en av dem:

– Naturen gir rom for ro, stillhet, ettertanke og meditasjon. Den gir avstand og distanse fra hverdagen og jaget. Den gir vederkvegelse til kropp og sjel. Den gir en opplevelse av storhet og sammenheng i tilværelsen.

Hilsner fra studenter

Da Nalle gikk av med pensjon fikk han mange hilsner fra tidligere studenter på facebook. De viser at han har gjort varig inntrykk på mange. Her er noen utvalgte:

• Tusen takk for inspirasjon, veiledning og gode diskusjoner, Nalle! For at du hjelper oss å se mennesket i naturen og naturen i mennesket! Fair winds! (Lise Katrine Jepsen Trangsrud)
  • Tak for din helt vidunderligt levende og menneske kloge undervisning på vandet, til fods i fjeldet eller i et forelæsningslokale. Det har været muntre, livskloge og dybt inspirerende timer! (Helle Lindahl Harthimmer)
  • En bauta https://www.facebook.com/images/emoji.php/v7/f4c/1/16/1f642.png Takk for at du var en veg-gleder i den spennende studietiden! (Ingeborg Fønstelien)
  • Tak for mange inspirerende forelesninger og for gleden for friluftslivet du har været med at skape! (Martin Pedersen)

Her er prisvinner Bjørn Tordsson akkurat slik mange studenter og andre tilhører opplever han - en engasjert, begeistret og karismatisk foreleser.

Om prisen

Den norske friluftslivsprisen er Norges høyeste utmerkelse innen friluftsliv. Prisen eies av festivalen Friluftsliv for alle og paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv, som organiserer 18 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner.

Bjørn Tordsson er i godt selskap. Tidligere prisvinnere er Olav Thon, Tursøstrene og dronning Sonja.

Prisen er tatt inn i Handlingsplanen knyttet til Stortingets Friluftslivsmelding.

Selve prisoverrekkelsen skjer i en høytidelig ramme i Fyrverkeriet kulturhus fredag 3. september.