Frister ungdom med realfag

F.v: Marius Tannum, Marie Bastesen og Knut Yrvin besøker videregående skoler. Foto
ELSKER REALFAG F.v: Marius Tannum, Marie Bastesen og Knut Yrvin besøker videregående skoler. (Foto: Jan-Henrik Kulberg)

Marie, Marius og Knut vil inspirere ungdom til å studere realfag, og besøker videregående skoler i Buskerud, Telemark og Vestfold.

Marie Bastesen (22) er allerede maskiningeniør. Nå skal hun bli dataingeniør også.

– Jeg synes ingeniørstudiet er veldig morsomt og interessant, og det gir meg mange muligheter når jeg skal velge jobb. Dessuten er det et godt miljø blant studentene. Jeg husker da jeg kom til hybelhuset på Kongsberg sammen med faren min og flyttelasset. Det tok ikke mange minutter, så hadde mange av studentene vi møtte utenfor hjulpet til med å bære alt opp på hybelen.

Marie, Marius og Knut vil inspirere ungdom til å studere realfag. Mulighetene er mange, og veien frem kan være veldig forskjellig fra person til person.

Hopp direkte til: Disse skolene besøker vi

Ingeniører løser problemer

– Jeg vokste opp på gård, og startet der, sier Marius Tannum. Han er sivilingeniør, oppfinner og underviser ingeniørstudenter på campus Vestfold.

På USN jobber han blant annet med autonome båter, roboter og solceller.

– En ingeniør er en som løser problemer. Ingeniører kommer til å bli veldig viktige for at vi skal kunne takle de store utfordringene våre, ikke minst klimakrisen, sa Marius til elevene fra tredje klasse på Drammen videregående skole.

Selv startet han altså hjemme på gården, hvor han hadde tilgang til verksted.

Marius snakker engasjert om alle mulighetene som finnes på USN innen realfag. Ingeniørutdanning er en av mulighetene, men du kan også velge maritime studier eller natur og miljø. Uansett vil du velge å skaffe deg kunnskap for fremtiden, og muligheten for en spennende og meningsfull jobb.

– Jeg treffer stadig tidligere studenter. Nylig traff jeg en som hadde vært på tokt med seks Hugin undervannsroboter i Atlanterhavet for å finne et skatteskip, forteller Marius.

Lego og breakdance

Knut Yrvin er elektroingeniør og cand.scient i systemutvikling.  Dessuten er han gründer, og en racer på Lego.

– Jeg har bygget alt mulig i Lego, fra Eiffeltårnet til Dovrebanen. Også har jeg danset mye breakdance (Knut er faktisk norgesmester i breakdance).

– Både Legobygging og breakdance handler om å sette sammen forskjellige deler på en kreativ måte, og om å tørre å prøve seg frem underveis. Det vil bli mange gøyale jobber for ingeniør fremover, sier Knut, som er andpusten.

Video fra Drammen vgs: Slik ble Knut andpusten.

Disse skolene besøker vi:

Dag

Sandefjord v.g. skole

kl. 1045 og 1205

31.jan.

Greveskogen v.g. skole (Tønsberg)

kl. 1110

1. feb.

Buskerud v.g. skole (Modum/Åmot)

kl. 1145

06.feb.

Notodden v.g. skole

kl. 1045

11.feb.

Akademiet Drammen

kl. 0900

Tirsdag

12. feb.

St. Hallvard v.g. skole (Lier)

kl. 1445

13. feb.

Kongsberg v.g. skole

kl. 1200

27.feb.

Thor Heyerdahl vg. skole (Larvik)

Kl. 1220

15.mar.

Nøtterøy v.g. skole

Kl. 0900

1 forestilling

Disse reiser rundt og forteller om realfag:

Marie Bastesen er 22 år gammel og oppvokst i Lier. Hun gikk rett fra studiespesialiserende på vgs. til universitetet, og er nå utdannet maskiningeniør/produktutvikler. Hun tar nå en ny bachelor for å bli dataingeniør. Marie er aktiv i studentmiljøet. Hun er studentrådsleder for TNM i Kongsberg, mentor i Ent3r, studentrepresentant i kvalitetsrådet til TNM på USN, styremedlem i NITO-studentene og NITO-ung, frivillig på konserter på Kongsberg i helgene og har vært aktiv i styret til studentkroa på Kongsberg.

Knut Yrvin er elektroingeniør og cand.scient i systemutvikling. Han har jobbet med utvikling og ledelse i telecom og app-utvikling siden 1990-tallet. Han er medgründer av Skolelinux i 2001, også kjent som Debian Edu på verdensbasis. Videre har han jobbet som community manager for utviklerrammeverket Qt for Trolltech, Nokia og Digia. Yrvin er kanskje mest kjent som norgesmester i breakdance i 1984, og senere finalist i Norske Talenter 2010.

Marius Tannum er sivilingeniør i elkraftteknikk og har jobbet med produktutvikling av kraftomformere, overvåkingssystemer og utstyr for energieffektivisering i bygg. Han har etablerte gründerbedrift med utvikling av programvare og elektronikk. Jobber nå med undervisning, studentveiledning og forskningsprosjekter innen elektro og automasjon rettet mot robotikk og autonome maritime systemer.