– Vi kommer helt klart til å bruke det som studentene i visuell kommunikasjon har laget for oss, sier Peter Due, Executive Vice President i Yara Birkeland AS.
Sammen med Nathalie Skovholt (Corporate Marketing Manager i Yara International ASA) var han tilstede da studentene presenterte bachelorprosjektene sine på campus Drammen 6. juni.
Har allerede tatt i bruk designet
Due sier studentene har hatt en krevende oppgave, blant annet fordi strukturen til det nye selskapet ikke er endelig avklart, og det har vært mye endringer underveis.
– Likevel har de levert et kjemperesultat, så vi er kjempefornøyd. De skal være stolte av den jobben de har gjort. Vi har allerede tatt i bruk det nye designet deres, som vil fungere like godt om selskapet fortsetter som en del av Yara, eller går ut av Yara.
– Er det bevisst at dere bruker studenter?
– Ja, studenter tenker annerledes enn de som har jobbet lenge i bransjen, og de kan utfordre oss som er godt voksne. Jeg har hatt flere prosjekter tidligere med studenter fra bachelorstudiet i visuell kommunikasjon, og har bare gode erfaringer. Mye av det brukes fortsatt. Det kreves litt ekstra av oss som oppdragsgiver å bruke studenter. Vi må være mer tilgjengelig og følge opp litt mer, men samtidig får vi et helt annet resultat tilbake, sier Peter Due.
Beste studentprosjekt
Studentene selv brukte ord som «crazy» og «bananas» da de fortalte om følelsen ved oppstarten.
– Men nå er vi veldig glade for at vi gjorde det, sa Ida Charlotte Børrestad Eriksen, Maria Hoftun Gjestad og Mariell Rosøy Wathne.
De startet presentasjonen med å fortelle om historien til Kristian Birkeland og etableringen av Norsk Hydro – og produksjonen av kunstgjødsel, som i dag utgjør selskapet Yara.
Denne historien var viktig for studentene da de skulle løse oppdraget med å utvikle visuell identitet, kommunikasjonsstrategi og sosiale medier-strategi for Yara Birkeland AS. Selskapet skal tilby nullutslipp løsninger for logistikk og transport, og FNs bærekraftmål er styrende for alt de gjør.
En bærekraftig fremtid
Mye av løsningen til studentgruppen er basert på innovatøren Kristian Birkeland, og betydningen som kunstgjødselen fikk for verdens matproduksjon.
– Fremtiden er ikke langt unna. Vi er ansvarlige for å ta grep i dag. Kristian Birkeland reddet verden fra sultkatastrofe, og nå skal Yara Birkeland utvikle løsninger for utslippsfri transport, sa studentene.
De mottok også prisen for beste bachelorprosjekt, og et element i designet deres er nordlyset, som jo Birkeland forsket på.
Små og store oppdragsgivere
Yara Birkeland AS var ikke den eneste fornøyde oppdragsgiveren. Et bygdelag, flere lokale gründerbedrifter og Aass Bryggeri har også fått hjelp av studentene i visuell kommunikasjon.
En av gründerbedriftene heter Ledervekst, holder til i Drammen og består av Nina Fjeldhaug og Mona S. Gran.
De vil ta i bruk nesten alt det studentene har levert.
– Det er utrolig mange elementer her som vi er veldig glade i. Vi har lyst til å bruke det arbeidet som studentene har gjort, med noen små justeringer. De har vært utrolig dyktige og jobbet kjempebra underveis. Vi har lært mye også, gjennom alle spørsmålene som de har stilt oss. Ikke minst har vi lært hvor vanskelig det er å komme gjennom med hvem vi er og å være tydelige, sier Fjeldhaug og Gran.
De sier fødselen av den nye bedriften så vidt var i gang, da studentene startet jobben i januar.
– Men de har nærmest vært fødsels-medhjelpere, sier de to gründerne med et smil.
Mange har allerede jobb
– Det har vært morsomt for oss å få være med på å bygge opp en bedrift fra bunnen av. Vi har jobbet med strategi, helhetlig visuell profil og markedsmateriell, sier studentgruppen, bestående av Malin Aurora Haugane, Ida Holtskog, Sara Louise Kosberg og Are Bøe Svendsen.
Sammen med resten av kullet skal de nå ut på arbeidsmarkedet. Flere av avgangsstudentene i visuell kommunikasjon har allerede fått jobb, og det satt også arbeidsgivere i auditoriet og fulgte presentasjonene.