Har funnet seg til rette på Rauland

Kronprinsparet besøkte Rauland 28.03.2023
TRE: Kronprinsparet fikk prøve seg på treverkstedet.
Kronprinsparet besøkte Rauland 28.03.2023
VELKOMMEN: Kronprinsparet ankommer campus Rauland.
Kronprinsparet besøkte Rauland 28.03.2023
PRØVDE VEV: Kronsprinsen fikk også prøve å veve.
Kronprinsparet besøkte Rauland 28.03.2023
METALL: Kronsprinsessen snakker med en av studentene på metall.
Kronprinsparet besøkte Rauland 28.03.2023
LÆRER: Kronprinsparet lærer om vevteknikker av universitetsskolelektor Eli Wendelbo og USN-student og Ane Brandt Sandholt på en flamskvevstol.

I slutten av mars besøkte kronprinsparet USNs minste campus. Da ble det også kjent at kronprinsesse Mette-Marit har en stor lidenskap for veving og har fått god hjelp fra fagmiljøet på Rauland.

Bakgrunnen for besøket er at både kronprinsen og kronprinsessen fyller 50 år senere i år, og dette markerer de med en rundtur i landet for å løfte fram tradisjoner, næringer og kulturer. Men USN og Raulandsakademiet var ikke ukjent for kronprinsessen som har tilbrakt noen timer bak veven her det siste året.

Jeg er så heldig å få lov til å gå på kurs i vev her og har kommet inn i vevmiljøet på Rauland og i Oslo. Her lærer jeg ting sammen med andre. Og så er det utrolig mye flotte folk som driver med vev, fortalte kronprinsesse Mette-Marit.

Besøkte verkstedene

At Mette-Marit var kjent med lokaliteter og noen av de ansatte kom tydelig frem da hun sammen med følget bestående av statsforvalter, ordfører, politimester og representanter fra Slottet fikk en rundtur på campus.

Kronprinsparet tok seg tid til å snakke med mange av studentene på Rauland og de fikk prøve seg på noen av de mange håndverkteknikkene som utøves her.

• I metallverkstedet demonstrerte førstelektor Linn Sigrid Bratland hvordan man smelter sølvkuler.
  • I treverkstedet fikk de se hvordan man lager instrumenter til tradisjonsrik folkemusikk ved universitetslektor Benjamin Rygh og førstelektor Ottar Kåsa. Kronprinsen og kronprinsessen forsøkte seg både på fil og høvel.
  • Til slutt fikk kronprinsparet oppleve folkemusikken der studenter på bachelor i folkemusikk både spilte og danset i regi av førsteamanuensis Unni Boksasp.

Så utrolig flinke dere er, utbrøt kronprinsparet da dansen var over og de stilte seg i en sirkel sammen med studentene.

Vevedilla

På tekstilverkstedet var det veven som stod for tur, og der fant kronprinsessen seg fort til rette. I løpet av det siste halvannet året har kronprinsessen gått på 3 vevkurs i Rauland i regi av Studieforbundet kultur og tradisjon for å lære mere om veving. Her har hun kommet i kontakt med fagmiljøet på Rauland.

Kronprinsessen vever for tiden på et åkle i skillbragdteknikk og universitetsskolelektor Eli Wendelbo har hjulpet kronprinsessen med å sette opp en vev i kurslokalene til Rauland Husflidslag.

– Det er veldig hyggelig å jobbe sammen med kronprinsessen i denne prosessen, og vi jobber både med farger og border i åkle, fortalte Wendelbo.

Åkle i skillbragdteknikk går også under navnet Telemarksteppe.

Kronprinsparet besøkte Rauland 28.03.2023

Men på det offisielle besøket fikk student Ane Brandt Sandholt, som går 2. året på bachelor i tradisjonskunst, oppgaven med å vise prinsessen hvordan man vever i en flamskvevstol.

– Guri så gøy! Dette kunne jeg sittet og jobbet med lenge, utbrøt kronprinsessen begeistret.

Et nasjonalt ansvar

Stian Roland er instituttleder på Institutt for tradisjonskunst og folkemusikk på Rauland. Han var vertskap for besøket sammen med USN-rektor Petter Aasen og Torild Naustvik Jortveit fra Raulandsakademiet.

Mens rektor ønsket kronprinsparet velkommen til USN, beskrev instituttlederen den faglige aktiviteten på Rauland.

De gamle tradisjonelle teknikkene og samværsformene var både samlende og bærekraftige på så mange slags måter, og denne kunnskapen bærer i seg både holdninger og kunnskap som vi er helt avhengige av for å møte framtida på en bærekraftig måte. I Unesco sin konvensjon om Immateriell kulturarv som Norge har ratifisert, er utdanning nevnt som et viktig tiltak. Det er noe USN og Raulandsakademiet tar et nasjonalt ansvar for, fortalte instituttlederen.

Han kunne også legge til at campus Rauland ble kåra til Norges beste studentmiljø i 2022.

Kulturarv med en akademisk ramme

Kronprinsparet ble tett fulgt av et dokumentarteam under besøket på Rauland.

De har selv tatt initiativ til at det skal lages en egen TV-serie i forbindelse med at de begge fyller 50 år til sommeren, i følge NRK.

Paret skal besøke fem ulike steder i Norge – alle med forskjellige temaer.

Dette er en viktig del av norsk kultur og kulturarv. Både musikk, dans og sang, men også håndverkstradisjonen de holder i hevd her, som de også har en akademisk ramme rundt, sa kronprinsen mens snøfillene dalte ned utenfor, som en vakker ramme rundt det hele.

Campus Rauland

Institutt for tradisjonskunst og folkemusikk på campus Rauland har rundt 150 studenter og 25 ansatte. Studentene er fordelt på to hovudfagretninger; tradisjonskunst og folkemusikk.

Campusen ble kåra til Norges beste studentmiljø gjennom Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) i 2022.

Studier på Rauland