Hedrer doktorene med pomp og prakt

Doktorene som er kreert stiller opp for fotografering med fotograf Helle K. Hagen utendørs
HEDRES: USNs nyutdannede doktorer og forskningen deres skal årlig hedres med en høytidelig seremoni for doktorkreering. Da hører offisiell fotografering med, her ved fotograf Helle K. Hagen. Foto: An-Magritt Larsen

Våre nyutdannede doktorer skal hvert år feires med akademisk høytidelighet. En seremoni som også skal vise at USN driver utdanning på høyeste nivå som kommer samfunnet til gode.

For første gang innfører Universitetet i Sørøst-Norge (USN) en flere hundre år gammel universitetstradisjon med seremoni for doktorkreering.

Tretti kandidater har disputert ved et av USNs åtte doktorgradsprogrammer siden utdanningsinstitusjonen ble et universitet 4. mai 2018.

I Bakkenteigen kulturhus på campus Vestfold var det nylig duket for akademisk høytidelighet med kapper, prosesjon, musikk, taler og en kort presentasjon av alle avhandlingene før selve høydepunktet – tildeling av doktordiplomet.

–  Jeg synes det er flott at universitetet gjør slik ære på oss og forskningsarbeidet vårt, hvor vi over flere år har kommet frem til ulike funn som kommer samfunnet til gode, sier førsteamanuensis Linda Hafskjold.

LES MER: Dette bekymrer pleietrengende eldre

Høyeste utdanning må feires

Å ta en doktorgrad representerer den høyeste utdanningen i akademia. I doktorgraden sin har Hafskjold kartlagt hva som skaper bekymringer for eldre pleietrengende og hvordan dette kommer til uttrykk.

Linda Hafskjold ser rett i kamera og smiler rett før kreeringsseremonien

Sammen med de andre nyutdannede doktorene ble hun hedret med pomp og prakt under den høytidelige seremonien for doktorkreering.

Seremonien uttrykker en overgang fra doktor til kreert doktor (som betyr «skapes til doktor») som institusjonaliseres gjennom tildelingen av doktordiplomet.

– Dere har den høyeste formelle utdanningen, klart det må markeres og feires. Doktorene er våre viktigste premissleverandører for å bevege samfunnet framover, sa rektor Petter Aasen i gratulasjonstalen sin.

Han viste til at USN er et ungt universitet som skal forme sin identitet, noe denne seremonien kan bidra til. Den heretter årlige seremonien vil omfatte alle som har tatt doktorgraden ved USN.

LES OGSÅ: Innfører seremoni for doktorkreering

Forskning til gode for samfunnet

– Det var en god følelse å være blant de første doktorgradsstudentene som har disputert ved USN. Jeg er takknemlig for at universitetet har innført et slikt årlig arrangement for å ære arbeidet vårt, sier Christian Ahoba-Sam.

Han forsvarte avhandlingen sin i fjor sommer, hvor han presenterer et rimeligere alternativ for fremstilling av metanol, og var blant doktorene som nylig ble hedret under USNs første seremoni for doktorkreering.

Christian Ahoba-Sam smiler i kamera rett før kreeringsseremonien

–  Jeg tror en slik høytidelig seremoni er inspirerende for yngre generasjoner til å streve etter å ta den høyeste utdannelsen i akademia, sier han.

Seremonien skal også tydeliggjøre at universitetet driver utdanning på høyeste nivå og leverer kandidater som arbeidslivet faktisk har bruk for.

Forskningsarbeidet bringer frem ny kunnskap og funn som brukes til å løse utfordringer innen flere samfunnsområder som helse, utdanning og teknologi.

–  Vi ønsker jo gode stipendiater til USN, og tror dette også kan være viktig for rekrutteringen, sier professorene Anne S. Blengsdalen og Kirsti Skovdahl, som sammen med sekretær Geir Rougthvedt har jobbet med utforming av seremonien.

LES OGSÅ: USN styrker posisjonen sin

Ta en doktorgrad ved USN

Ph.d. er det høyeste nivået for formell utdanning i Norge. Universitetet i Sørøst-Norge (USN) har ph.d.-program innen åtte fagområder:

• Anvendte mikro- og nanosystemer
  • Kulturstudier
  • Markedsføringsledelse
  • Nautiske operasjoner
  • Pedagogiske ressurser og læreprosesser
  • Personorientert helsearbeid
  • Prosess-, energi- og automatiseringsteknikk
  • Økologi

Målet for ph.d.-utdanningen ved USN er å utdanne selvstendige forskere med kvalifikasjoner på høyt internasjonalt nivå.

Årets disputaser

Her finner du disputaser avlagt av USN-kandidater som er tatt opp til ett av våre åtte doktorgradsprogram.