Her er vinnerne av Your Extreme 2022

Vinnerne av Your Extreme 2022
Vinnerlaget Kongsberg Tech bestående av (fra venstre) Martin Haugerud, Vibecke Wernersen Aass, Stefan Theodor Zurbuchen Hansen, Kine Mirjana Antilla og Marius Heistad. (Foto: Ove Ronny Haraldsen/Kongsberg Gruppen)

Det ble studentgruppa «Kongsberg Tech» som stakk av med den gjeveste prisen på 100 000 kroner i studentkonkurransen som arrangeres av Kongsberg Gruppen i samarbeid med USN.

– Bidraget vårt var ikke det som var mest innovativt, men det var nok det som var mest gjennomførbart. Vi gjorde nesten bare bruk av systemer som finnes, men satte dem sammen på en ny måte, sier Martin Haugerud.

Det ble altså han og studentgruppa «Kongsberg Tech» som stakk av med hovedprisen for beste bidrag under årets Your Extreme.

Your Extreme er nå en årlig case-konkurranse som arrangeres av Kongsberg-gruppen i samarbeid med USN og NTNU. Det kåres tre vinnere i separate konkurranser for hver av universitetene.

Ved siden av Haugerud, består gruppa av studentene Kine Mirjana Antilla, Vibecke Wernersen Aass, Marius Heistad og Stefan Theodor Zurbuchen Hansen.

I juryens begrunnelsen for tildelingen står det blant annet:

– Vinneren av hovedprisen i YourExtreme 2022 har kommet med en innovativ løsning for å sikre bærekraftig forvaltning og miljøovervåking av havet. Gruppa beskriver med høy detaljeringsgrad et komplett system som kombinerer rombasert overvåking med andre sensorer for å bl.a. bekjempe ulovlig fiske, oppdage oljeutslipp og skape bedre situasjonsforståelse i et sikkerhetsperspektiv.

LES OGSÅ: USN & Kongsberg Gruppen: Ny avtale og kåring av vinnere

Mange deltakere fra USN

Dua Celine Becker, Cecilie Sørensen og Rikke Lukerstuen Stølan

I år var det hele 45 lag med til sammen 179 studenter som leverte svar på en av to oppgaver som tok for seg temaet «Der hav og himmel møtes». Hele oppgaveteksten er tilgjengelig her.

Blant disse ble det kåret en hovedvinner, i tillegg til vinnere i kategorier for innovasjon og bærekraft.

Haugerud forteller at gruppa absolutt ikke hadde forventet å vinne, og at det dermed ble en gledelig overraskelse når kåringen kom. Det er også hyggelig med premien på 100 000 kroner, men han er minst like opptatt av mulighetene det gir å få besøke Kongsberg-gruppen:

– Vi får mulighet til å «pitche» ideen for topplederne, så vi skal holde foredrag for dem i januar. Det blir en utfordring, så vi får vel bruke juleferien på å forberede oss på det, sier Haugerud.

Prisutdelingen foregikk under en høytidelig og feststemt middag på Magazinet på Kongsberg, der alle studentene som hadde levert bidrag var invitert. Det hele ble ledet av konferansierene Arian og Nate, kjent fra P3Studio, mens Undergrunn stod for musikalsk underholdning.

Vinnerne ved NTNU ble kåret under et arrangement i Trondheim 3. november.

Kim Eckmann, Ole Jørgen Hagen, Nicklas Sverresvold, Simen Sundet Johansen og Mathias Vassend.

Vinnere i Your Extreme 2022:

Hovedprisen: «Kongsberg Tech»

• Martin Haugerud – Maskiningeniør – produktutvikling 3. år