Ingeniørstudenter konstruerte katapulter

Ingeniørstudenter med egenbygde katapulter. Foto
FORSKJELLIGE LØSNINGER: Målet var mest mulig kraft i kastet, men ingeniørstudentene valgte litt forskjellige konstruksjoner på katapultene. (Foto: Jan-Henrik Kulberg/USN)

Ingeniørutdanning kan være både kreativt og utfordrende. Bli med da maskiningeniørstudentene på Kongsberg konkurrerte med katapulter som de har tegnet og bygget selv.

I en tid hvor mange studenter tilbringer mye tid alene på hybelen, har førsteklasse maskiningeniør på campus Kongsberg fått bryne seg på en praktisk oppgave, med en spesiell vri.

«Design og lag deres egen katapult, og konstruer den for å kaste en potet så langt som mulig.»

Det er øvingslærer Richard Thue som har kommet opp med oppgaven.

– Prosessen som studentene må gjennom gir dem en smak av de aller fleste disiplinene som en maskiningeniør må beherske, sier Thue.

Nytt fag i år

Ingeniørstudentene har det nye faget  «Praktisk Innføringsemne» første semester.

Denne høsten har de fått innblikk i en del praktiske prosesser. De har hatt undervisning på campus Kongsberg, og vært utplassert hos K-Tech i Kongsberg Teknologipark. Der fikk de være med på maskinering i forskjellige former.

Praktisk oppgave

Som avslutning på faget skulle de gjøre et praktisk stykke arbeid. De ble delt inn i grupper på fire personer, og fikk i oppgave å lage en katapult.

De har måttet lage produksjonstegninger for hånd, sveise litt, kanskje litt maskinering og så bygge sin egen katapult.

Oppgaven ble avsluttet med konkurranse på grøntarealet ved campus Kongsberg, der øvingslærer Richard Thue stilte med en bøtte full av poteter, farget i lagenes egne farger.

Fakta:

Katapultene er over en meter høye, med halvannen meter kastearm.

Beste kastet var på 126 meter.

Se TV-innslag på NRK Oslo og Viken