– Jeg fikk lyst til å gjøre mer for studentene

Victor Simonsen er studentleder i Studentdemokratiet i Sørøst-Norge.
LEDER: Victor Simonsen er studentleder i Studentdemokratiet i Sørøst-Norge.

I juni overtok Victor Simonsen (24) jobben som studentleder etter Karoline Lie. Nå tar han ett års pause fra studiene for å tale studentenes sak.

– Det startet egentlig med at jeg var engasjert for studentene sin trivsel, så jeg valgte å bli en del av det lokale campusstyret. Jeg ble raskt veldig glad i organisasjonen og fikk lyst til å gjøre enda mer for både organisasjonen og for studentene, sier Victor Simonsen om hvorfor han har valgt å bli studentleder.

Simonsen kommer fra Mjøndalen og flyttet til Horten i 2018 for å ta en bachelor i historie ved campus Vestfold. Bachelorgraden ble fullført i vår.

– Jeg er aller mest glad i vikingtiden og antikken, men etter å ha tatt fordypningsemne i epidemienes verdenshistorie har jeg blitt utrolig interessert i sykdomshistorie, forteller han.

Han planlegger å videreutdanne seg med en master i PPU, men før det skal han bruke ett år på å representere studentene ved USN. Nå har han sittet tre måneder i lederstolen, og forteller at han trives godt i den nye rollen.

– Det har vært lange dager, men utrolig spennende dager. Også har det vært veldig lærerikt, og jeg har fått utfordret meg selv på helt nye type arenaer, sier han.

Som studentleder er han studentenes øverste tillitsvalgte ved USN. Blant sine hjertesaker nevner han velferd, inkludering og læringsmiljøet.

– Min jobb er å være stemmen til alle USN sine studenter. Derfor sitter jeg i mye møter for å representere studentene utad til nasjonale og regionale arenaer. Utenom det jobber jeg også mye med politikk og det meste som kommer opp av saker som studentene interesserer seg for, så det er en veldig varierende og spennende jobb, forteller han.

Studentdemokratiet

Studentdemokratiet i Sørøst-Norge er studentorganet for studentene ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN).

Studentdemokratiet har som formål å ivareta studentenes interesser, og fremme studentenes synspunkter overfor interne og eksterne parter.

Vil du være med? Les mer om vervene her.