Nye meritterte undervisere ved USN 2025

Bildemontasje av sju meritterte forelesere ved USN 2025
DE MERITTERTE: Her er de 7 nymeritterte underviserne på USN. Øverst fra venstre: Magnus Hontvedt, Ragnhild Laird Iversen, Susann Gjerde, Audhild Norendal. Nede fra venstre: Jon Hovland Honerud, Johan Ludvik Lund og Karina Hjelmervik. Kopirett: USN

Syv vitenskapelig ansatte fra syv institutter, har nylig fått status som meritterte undervisere.

En merittert underviser utpreger seg med et gjennomgående og tydelige søkelys på studentenes læring i all sin undervisningsvirksomhet. Den meritterte underviseren gjør en innsats ut over det ordinære og jobber systematisk med videreutvikling av sin egen undervisning.

Årets meritterte undervisere har blant annet det til felles at de:

  • jobber aktivt med å tilrettelegge for studentenes læring,
  • jobber systematisk med utvikling og utforskning av varierte studentaktive undervisningsformer
  • både innhenter og anvender tilbakemelding fra studentene til å videreutvikle undervisningen 
  • De er også på ulike måter aktive pedagogiske bidragsytere i fagmiljøet og opptatt av å utvikle faglige fellesskap omkring undervisning.

De merittertes undervisning er i tillegg gjennomgående forskningsbasert, også forstått som at undervisningsvirksomheten bygger på forskning om undervisning. 

I søknadene er det eksempler på:

  • systematisk arbeid med praksis- og arbeidslivsrelevante undervisningsopplegg
  • utvikling av nettsider med varierte og nivåtilpassede læringsressurser
  • aktiv bruk av dialog og refleksjon som sentrale elementer i dannings- og læringsprosesser og i utvikling av nye former for underveisvurdering
  • arbeid med å analysere og forsøke å finne løsning på erfarte utfordringer i undervisningen.

Nye meritterte undervisere

Dette er de som har fått tildelt status som merittert underviser ved USN i 2025: 

Susann Gjerde er førsteamanuensis ved Institutt for økonomi, historie og samfunnsvitenskap på USN Handelshøyskolen. Hun underviser i ledelse og refleksjon på master i innovasjon og ledelse i Vestfold, og på etter- og videreutdanninger i bl.a. ledelse og coaching. Hun forsker i tillegg på og formidler kunnskap om ledelse, coaching, kritisk refleksjon, identitet, rolle og verdier. I undervisningsvirksomheten sin er hun spesielt opptatt av å tilrettelegge for studentaktiv undervisning gjennom utstrakt bruk av dialog, kritisk refleksjon og omvendt undervisning.  

Jon Hovland Honerud er førsteamanuensis ved Institutt for industriell økonomi, strategi og statsvitenskap ved USN Handelshøyskolen. Han underviser i etikk- og samfunnsansvar og organisering og ledelse på bachelor i økonomi og ledelse ved campus Kongsberg, der han også har ansvaret for masteroppgavene i innovation and technology management. I undervisningen søker han å utvikle samspillet mellom faglig tydelighet og studentenes meningsskaping, kombinert med systematisk utprøving av nye metoder og tilnærminger. 

Magnus Hontvedt er professor i pedagogikk på Institutt for pedagogikk ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap. Han underviser både på lærerutdanningen, i ph.d.-programmet og i universitetspedagogikk. Han har et særlig fokus på hvordan forskning og undervisning kan virke gjensidig utviklende gjennom designbaserte metoder. I sitt undervisningsarbeid er han spesielt interessert i videobaserte læringsformer, formativ vurdering og bruk av simulering i profesjonsutdanningene.

Karina Hjelmervik er professor i anvendt matematikk ved Institutt for maritime operasjoner ved Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag. Hun underviser i matematikk på ingeniørutdanningene og på master i maritim ledelse, campus Vestfold. Hennes forskningsfelt er primært innen fluidmekanikk, oseanografi og numeriske metoder. Hun legger spesielt vekt på formidling i både undervisning og forskning. En viktig del av hennes undervisningsvirksomhet er å legge til rette for læring ut fra ulike forutsetninger og på ulike nivåer. 

Ragnhild Laird Iversen er førsteamanuensis ved Institutt for kultur, religion og samfunnsfag ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap. Hun underviser om religion og samfunn i ulike emner, særlig ved barnehaglærerutdanningen på campus Drammen. Religion i barnehagen er også hovedtema i forsknings- og formidlingsarbeidet hennes. Hun kombinerer entusiasme og kreativitet med en forskingsbasert tilnærming til undervisning. Hjertebarnet er fordypningen interkulturell kompetanse, hvor samarbeidet med gode kolleger gir særlige muligheter til å utvikle undervisning som er relevant, variert og engasjerende for studentene.

Johan Ludvik Lund er førstelektor ved Institutt for friluftsliv, idrett og kroppsøving ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap. Han underviser i praktisk-pedagogisk utdanning, kroppsøving, outdoor education and experiental learning og idrettsfag spesielt ved Campus Vestfold.
Lund jobber både i forskning, utviklingsarbeid og undervisning med ulike dimensjoner innen bevegelsesglede. Han er opptatt av å ta utgangspunkt i studentens ståsted og legger i sin undervisningsvirksomhet vekt på balansen mellom læring i- gjennom og om bevegelse.

Audhild Norendal er førstelektor ved Institutt for språk og litteratur ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap. Hun underviser i norsk ved lærerutdanningen på campus Porsgrunn, samt på nett- og samlingsbasert master i skjønnlitterære tekster. Samtidig driver hun forskning og formidling innen skrive- og leseopplæring og litteraturdidaktikk. Hun er i sin undervisningsvirksomhet særlig opptatt av hvordan redskaps- og danningsdimensjonen i norskfaget kan integreres gjennom utforskende og studentaktive arbeidsmåter.

 

 

Årets tildeling

Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap (HIU) har gjennom årets meritteringsrunde fått fire nye meritterte undervisere, Handelshøgskolen (HH) har fått to og Fakultet for teknologiske, maritime og naturvitenskapelige fag (TNM) har fått en ny merittert underviser.

Til sammen er det nå 30 vitenskapelig ansatte som har status som merittert underviser ved USN.