• Aktuelt
  • Nyhetsarkiv

Nytt studietilbud for koronarammede musikere og arrangører i kulturbransjen

Konsertproduksjon på Gaustatoppen
NYTT STUDIE: Lær konsertproduksjon

USN starter nå et eget studietilbud i streaming/strømming og konsertproduksjon.

Mange musikere måtte lære seg å strømme live under korona-krisen, og for noen ble dette en viktig inntektskilde. Det nye studiet blir Norges første og eneste universitetsstudium i streaming og konsertproduksjon, som gir 15 studiepoeng.

– Koronaepidemien har på kort tid endret kultur- og konserttilbudet for artister og publikum. Jeg tror noen av disse endringene trolig har kommet for å bli. Selv om streaming aldri vil kunne erstatte det fysiske møtet, åpner det opp mulighetene for at flere kan få oppleve et større spekter av kulturopplevelser. Jeg er derfor glad for at Universitetet i Sørøst-Norge har sett hvilken utfordring dette innebærer for bransjen og at de nå tilbyr utdanning i streaming- og konsertproduksjon. Dette vil kunne gi kulturbransjen verdifull kompetanse for framtiden, sier kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja.

Behov for ny kompetanse i kultursektoren

Virkeligheten for aktører i kulturbransjen er endret, og studiet tilbyr kompetanse som gjør aktørene kompetente til å møte framtidens kulturformidling.

– Tilbudet er for alle som jobber med konsertproduksjon som musiker og arrangør, eller andre i kultursektoren som er rammet av koronaepidemien. Studiet er et svar på kulturbransjens behov for tidsriktig kompetanse i den nye virkeligheten sektoren er på vei inn, i og ruster bransjen for en ny tid, hvor fysiske konserter blir utfordret av digitale opplevelser, sier Bård Gunnar Moe, universitetslektor ved Universitetet i Sørøst-Norge.

I emnet Streaming- og konsertproduksjon ved USN, campus Notodden lærer studentene om hvordan de prosjekterer, filmer, gjør lydopptak og streamer en live-konsert via sosiale medier. Emnet fokuserer på praktisk arbeid, og skal i slutten av semesteret avsluttes med i en streaming-konsert, der studentgrupper har ansvar for hele streaming-produksjonen - fra A til Å - sammen med faglærere.

Samarbeid med Notodden Blues Festival

Emnet skal gjøre musikere, utøvere og arrangører i stand til å kunne gjennomføre alle de viktigste prosessene som er involvert, og ha et faglig og teknisk overblikk over hele produksjonslinjen. Ansatte eller frilansere innen musikk- eller arrangørfeltet får gjennom studiet en sjelden anledning til å lære av profesjonelle og ledende faglærere innen konsertfilm- og lydproduksjon i Norge, fra Bluesbyen Notodden.

Notodden Blues Festival er en viktig samarbeidspartner i studiet, og vil sette studentene inn i alle de viktige og sentrale prosesser som følger en livekonsertproduksjon som skal streames til publikum. Kunnskap om hvordan man ivaretar eierskap og rettigheter til innspilt lyd- og bilde er også en del av studiet. Et nyskapende studium, fra bluesbyen Notodden.

– Vi gleder oss over dette samarbeidet og ser fram til å ta imot studentene på Juke Joint Studio på Notodden, som huser utstyr fra legendariske Stax Studio i Memphis, forteller Jostein Forsberg, festivalsjef ved Notodden Blues Festival.

I løpet av studiet skal studentene i tillegg spille inn musikk hjemme, og i musikkstudioene på campus.

Konsertproduksjon på Gaustatoppen

Fakta om studiet i streaming og konsertproduksjon

• Norges første universitetsstudium i streaming og konsertproduksjon
  • Studiet tilbys av Universitetet i Sørøst-Norge, campus Notodden