Odd med på laget

ODDs daglige leder, Einar Håndlykken og programkoordinator ved USN, Jo Grønlund, signerer partnerskapsavtalen. Foto
KONTRAKTFESTET: Fotballen har blitt en del av USNs industriakademi. Her signerer Odds daglige leder, Einar Håndlykken (t.h), og programkoordinator ved USN, Jo Grønlund, partnerskapsavtalen.

Odds Ballklubb er den første fotballklubben i Norge som inngår et forpliktende samarbeid med akademia om en næringsmaster for fotballtrenere.

Det splitter nye studietilbudet næringsmaster for fotballtrenere ble lansert i juli og er både en vitenskapelig mastergrad og en trenerutdanning. Studentene får 50 prosent lønn under studiene og jobber i en klubb, samtidig som de studerer 50 prosent.

LES OGSÅ: Lanserer unik masterutdanning for fotballtrenere

Odds Ballklubb er første klubb ut til å forplikte seg til å ta inn en student som skal jobbe i Odd og samtidig få det teoretiske påfyllet på masternivå ved USN.

I tillegg til Odd, ønsker USN å signere partnerskapsavtaler med flere andre klubber, og noen har allerede signalisert at de er klare.

Full tenning

Odd-teamet ved trenerutvikler Odd Einar Fossum og daglig leder Einar Håndlykken kunne fortelle at partnerskapet har gitt full tenning i Odd. Som første norsk klubb på elitenivå har Odds Ballklubb forpliktet seg til å ta inn en masterstudent som skal få trenerpraksis i klubben og akademisk skolering gjennom USN.

– Vi har trua på samarbeidet med USN. Vi er opptatt av spillerutvikling. For å få gode spillere, så må vi gjøre trenerne så gode som mulig. Flere og flere velger fotball som en karriere, og da trenger vi også trenere med høyere kompetanse, forteller daglig leder i Odd, Einar Håndlykken.

Som Norges eldste fotballklubb har Odd vært pioner på mange områder, da er det også naturlig å være førstemann ut til å signere partnerskapsavtalen med USN, mener Håndlykken.

Fotballklubben ser frem til å samarbeide med USN om fotballfaglige problemstillinger og klubben vil være med på å skreddersy masteroppgaver som de har behov for.

PÅ SAMME LAG: F.v. ODDs Einar Håndlykken, programkoordinator Jo Grønlund, professor Pål Augestad og trenerutvikler i ODD Odd Einar Fossum. Foto: Ingvild G. Sildnes / USN.

Tettere på fotballfeltet

– Akademia har nok jobbet utenfor fotballfeltets utfordringer i lang tid og tatt tak i problemstillinger når det har vært for seint. Nå skal akademia og fotballfeltet knyttes sammen både innen forskning og utdanning, forteller nestleder ved USNs Institutt for friluftsliv, idrett og kroppsøving, Jo Grønlund, som er programansvarlig for næringsmasteren for fotballtrenere.

Fotballtrenere opplever ofte arbeidsforholdene sine som kortvarige og usikre, med denne utdanningen vil vi gi trenere en mer omfattende akademisk skolering. Studiet vil styrke trenernes kvalifikasjoner spesifikt på fotballfeltet, samtidig som det gjøre dem mer attraktive innenfor andre samfunnsområder.

– Med en master i hånda kan kandidatene søke seg en annen jobb når trenerkarrieren er over, forteller Grønlund.

Fotballforbundet bidrar

Masterutdanningen er på deltid, går over tre år og starter opp våren 2023. Du må ha fullført bachelorgrad i idrett eller tilsvarende for å søke. Det stilles også krav om et karaktergjennomsnittet på C eller bedre. 15 studieplasser skal fylles opp og deles 50/50 enten på rekrutteringsplass eller studieplass der søker allerede har partnerbedrift.

Som ledd i utdanningen vil studentene også få tilbud om å bli sertifisert i den europeiske trenerestigen, UEFA Youth B og UEFA elite Youth A. Denne sertifiseringen er spesielt viktig for trenere som skal søke trenerjobber internasjonalt.

Norges fotballforbund (NFF) er ansvarlig for sertifisering i Norge. NFF har derfor vært bidragsyter inn i arbeidsgruppa som har planlagt denne masteren, og vil også bidra med kompetanse inn i flere av de planlagte undervisningsemnene.

LES OGSÅ: Toppidrettsstudent - Universitetet i Sørøst-Norge

Næringsmaster for fotballtrenere

• åpent for søkning fra 1.september til 15. oktober
  • oppstart våren 2023