– Savner det sosiale

Idrettsstudenter på joggetur i skogen

Mye undervisning kan løses digitalt. Men hva gjør du når utdanningen er praktisk?

Studentene på bachelor i idrett, ernæring og helse ved campus Vestfold er vant til en hverdag hvor mye av undervisningen foregår på baner, i haller og ute i naturen. Nå er den sosiale studiehverdagen erstattet med egentrening og en langt mer teoretisk avslutning på studieåret.

– Det fungerer, men man savner det sosiale. Vi er kanskje ett av studiene som har mest timer sammen, sier førsteårsstudent Kristian Dal Hauglum.

LES OGSÅ: Marit bruker trening og "Insta" mot depresjon

Vekt på refleksjon

– Uka før USN stengte var disse studentene på friluftslivstur på Skeikampen, så de har vært gjennom mye av det praktiske. Men de mister mye av det studentstyrte, sier Fredrik Lie Haugen, som er lektor ved Institutt for friluftsliv, idrett og kroppsøving. Siden universitetene stengte på grunn av koronaviruset 12. mars, har han fulgt opp de 44 førsteårsstudentene via pc-skjermen hjemme.

– Det går forholdsvis bra, men det var en stor omstilling i starten. Men det handler om å tilpasse seg, forteller han.

Normalt skal studentene bruke hverandre for å vise at de er i stand til å planlegge og gjennomføre treningsøkter, men denne våren må teorien erstatte det praktiske.

– Nå er det en teoretisk hjemmeeksamen der de lager en øktplan, men i stedet må bruke refleksjon for å vise hvordan de tenker rundt det, sier Haugen. Han har tro på at studentene skal komme seg trygt gjennom eksamenstida.

– Denne klassen er veldig dyktig teoretisk, og flinke til å ta ansvar for egen læring, sier han.

LES OGSÅ: Slik får du bedre søvn i eksamenstida

Trener og studerer hjemmefra

Kristian Dal Hauglum er førsteårsstudent på bachelor i idrett, ernæring og helse

For en som er vant til å være i fysisk aktivitet og spille på lag er overgangen til hjemmestudering og hjemmetrening stor.

– Jeg er heldig, for jeg har tilgang til styrkerom hjemme og trener sammen med en kompis. Og de har akkurat åpnet fotballbanen her jeg bor, så vi møtes for å sentre og trikse litt, men vi får ikke trent så mye fotball, som er min idrett, sier Dal Hauglum.

I påvente av at treningshverdagen skal vende tilbake, har han følgende råd for å holde seg i aktivitet:

– Vær kreativ og bruk nærområdet, og følg de rådene som er satt av myndighetene, sier han.