Slik unngår du juks på eksamen

Kvinnelig student foran laptop og ser i kamera.
IKKE JUKSE: Vi gir deg gode råd til digital hjemmeeksamen. (Illustrasjonsbilde: Tine Poppe)

Digitale eksamener øker muligheten for å jukse. Her får du gode råd til hvordan gjennomføre eksamen hjemme – uten juks!

Jukser du på eksamen? Konsekvensen kan være annullering av eksamen og utestenging fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN) i inntil ett år. Du fratas samtidig retten til å ta eksamener ved andre universiteter og høyskoler i Norge i samme periode.

Nå som du skal ha digital hjemmeeksamen der alle hjelpemidler er tillatt, gir vi deg gode råd for å unngå juks. Du har for eksempel ikke lov til å samarbeide med andre, men du kan diskutere forståelsen av oppgaven med andre før du starter å løse oppgavene.

Vi minner om at det alltid kjøres plagiatkontroll på skriftlige eksamener i Wiseflow.

Gode tips for digital hjemmeeksamen

• Alle hjelpemidler betyr alle bøker, artikler, egne og andres notater, powerpointer fra forelesninger, filmer, nettsider og så videre. Du har ikke lov til å spørre andre personer om hjelp til oppgaveløsningen under eksamen.

• Lovlig og ulovlig samarbeid: På en individuell hjemmeeksamen er det ikke lov til å samarbeide med andre. Du kan diskutere forståelsen av oppgaven med medstudenter og andre før du starter å løse den, men du har ikke lov til å ha noen form for samarbeid med andre underveis. Har du gruppeeksamen, har du bare lov til å samarbeide med de som er medlemmer av gruppen din.

• Kildehenvisninger: Når du løser oppgaven og henter materiale fra andre, for eksempel tabeller, bilder, tekst og grafikk, skal du henvise til kilden på den måten du har fått beskjed om og slik det står beskrevet i eksamensoppgaven. Merk at dette kan variere fra fag til fag. Det er viktig at du viser hvor du har hentet informasjonen fra, hva som er den primære kilden. Gjør du ikke det, blir det regnet som plagiat. Dette gjelder også når du bruker noe du selv har skrevet i en tidligere innlevering, arbeidskrav eller lignende. Informasjonen om kilden du oppgir skal være slik at den som leser besvarelsen kan finne igjen kilden. Vi anbefaler at du noterer kildene du bruker fortløpende i besvarelsen mens du jobber med teksten. Slik unngår du å glemme det eller ikke rekke det grunnet tidspress.
  • Om bruk av egne arbeider og selvsitering: Ved en anonym innlevering med kandidatnummer skal du ikke oppgi navnet ditt i kildehenvisningen. Du kan henvise i teksten på denne måten når du bruker egne, tidligere arbeider: «Mitt eget arbeid, kilde, årstall», slik: (Mitt eget arbeid, innlevert arbeidskrav, 2021).

Andre tips til eksamen

Da ønsker vi deg lykke til på eksamen. Og trenger du flere gode tips, kan du finne dem her: