Starter bærekraftutdanning på Rauland

Telemarkstunet ved campus Rauland og Raulandsakademiet. (Foto. Visit Rauland)
STUDERE BÆREKRAFT PÅ RAULAND? Telemarkstunet ved campus Rauland og Raulandsakademiet. (Foto: Visit Rauland)

USN starter nett- og samlingsbaserte utdanningstilbud innen bærekraftig forvaltning, ledelse og næringsutvikling.

Samlingene skal foregå i samarbeid med Raulandsakademiet, og Vinje kommune.

De nye kursene kommer som en følge av regjeringens satsing på fleksible utdanningsprogram.

I juni fikk femten universiteter og høyskoler tilsammen hundre millioner kroner til slike program gjennom Diku (Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høgare utdanning).

Prosjektet på Rauland er tildelt 2,6 millioner av disse midlene.

– Noen av kursene tilbys i dag som en del av våre campusbaserte studier, men vi vil også bygge opp nye utdanningstilbud, sier førsteamanuensis Anne Gry Gudmundsdotter ved USN Handelshøyskolen.

USNs strategi for bærekraft

Hun er prosjektleder for den nye satsingen, og leder også USNs arbeid med et Senter for bærekraft ved campus Bø.

Gudmundsdotter sier de nye utdanningstilbudene på Rauland vil bygge opp under universitetets strategi for bærekraft.

– Målet er å koble det vi driver med på USN opp mot det som skjer ute i samfunnet, og tenke på tvers av sektorer. En grønn omstilling krever at akademia samarbeider med næringslivet og det offentlige. Det skal vi gjøre både gjennom de foreleserne vi bruker og de partnerne vi har, sier Gudmundsdotter.

USN planlegger å tilby fire forskjellige kursemner på Rauland. Et av emnene er på bachelornivå, et på EVU-nivå (EVU= etter- og videreutdanning), mens to emner er knyttet til et masterprogram innen Sustainability Management, som er under utvikling.

Emnene er:

• Digitalisering for bærekraftig omstilling (masteremne, 7,5 studiepoeng)
  • Lederskap og det grønne skiftet (masteremne, 7,5 studiepoeng)
  • Norgesguiden (EVU-emne, 15 studiepoeng)
  • Sirkulær økonomi (bacheloremne, 7,5 studiepoeng.)

UTDANNINGER I BÆREKRAFT: – Noen av kursene tilbys i dag som en del av våre campusbaserte studier, men vi vil også bygge opp nye utdanningstilbud, sier førsteamanuensis Anne Gry Gudmundsdotter ved USN Handelshøyskolen. (Foto: Helle Friis Knutzen/USN)

Kunnskap om bærekraft blant guider

I sin vurdering av søknaden kommenterer Diku blant annet emnet «Norgesguiden», som innebærer å styrke kunnskapen om bærekraft blant de som jobber som guider ved norske destinasjoner:

«Deler av prosjektet angår guider og turistsektoren, en sektor som har flere utfordringer tilknyttet det grønne skiftet. Det anses som positivt at dette prosjektet tar frem turistnæringen som tema.»

Reiselivet trenger mer kunnskap

Anne Gry Gudmundsdotter har selv tatt doktorgraden på temaet bærekraftig reiseliv, og mener reiselivet er en bransje hvor det er behov for mer kunnskap om bærekraftig utvikling. Hun sier regjeringens reiselivsmelding fra 2017 synliggjør et behov for kompetente ansatte i reiselivsnæringen.

– Ikke minst er det et stort behov for dette ute i distrikter med utfordringer knyttet til vern av natur og lokalmiljø, sikkerhet, overturisme og styring av turiststrømmer. Tas ikke dette behovet på alvor, kan det fort skade Norges attraktive rykte som et bærekraftig og uspolert reisemål, med store konsekvenser for «Merkevaren Norge», slår reiselivsmeldingen fast.

For mer informasjon:

5,6 mill til bærekraft i sykepleierutdanningen

Studietilbudet på Rauland er ikke det eneste USN-prosjektet som ble tildelt støtte gjennom regjeringens tildeling til fleksible utdanningstilbud.

Institutt for sykepleie- og helsevitenskap er tildelt 5,6 millioner kroner til «Bærekraftig sykepleierutdanning: Fleksibelt og desentralisert studietilbud til distriktene».

Det er den nest høyeste summen som er bevilget gjennom denne tildelingen.