– Vi trenger å fornye oss, så jeg ble veldig glad over dette initiativet fra Universitetet i Sørøst-Norge, sier museumsdirektør Svein Skarheim ved Norsk Bergverksmuseum.
Museet er en viktig forvalter av sølvverkshistorien på Kongsberg. Det er en historie som har vært med på å forme både byen og landet.
Kongsberg hadde en av Europas eldste institusjoner for høyere utdannelse i bergteknikk. Frem til 1811 var Bergseminaret på Kongsberg og Krigsskolen i Christiania de eneste lærestedene i Norge som tilbød høyere utdanning. Det var faktisk planer om at landets første universitet skulle legges til Kongsberg.
– Høyere utdanning og Sølvverket fant hverandre for over to hundre år siden. Tenk på den endringen som har vært her siden da. Det har vært mange svinger på den veien, men det å tenke nytt og omstille seg har vært viktig hele veien, sier styreleder Helge Evju ved Norsk Bergverksmuseum.
Nå har altså museet signert avtale med USN. Det skjedde i den ganske så nye Geolabben, som er spesielt laget med tanke på barn og unge og sto ferdig for to år siden.
– Et museum må fornyes og være i tiden. En utfordring for mange museer er at folk ikke vet om dem. Jeg tror det er viktig å være litt dristig og tørre å tenke nytt. Det har jo Bergverksmuseet allerede gjort, men kanskje kan vi bringe inn noen nye tanker, sier Kristin Ørmen Johnsen som leder satsingen USN Kultur.
Målet er å nå dagens unge
USN Kultur er et eget utviklingsprosjekt på USN og ble startet høsten 2021 etter initiativ fra rektor Petter Aasen. Noe av bakgrunnen er at ulike stortingsmeldinger har etterspurt mer samarbeid mellom museums- og reiselivssektoren og høyere utdanning. (les mer om USN Kultur i faktaboksen).
– Dette samarbeidet er for fremtiden og ikke fortiden. Vi skal nå dagens og fremtidens barn og unge. Museer må være annerledes nå, enn da jeg var barn. Da måtte vi gå i rekke, være stille og ikke røre noe. Et museum i dag må utvikles til et spennende sted å være for barn og ungdom, sier Ørmen Johnsen.
Det betyr ikke å legge vekk historien, men tørre å formidle den på nye måter. USN Handelshøyskolen har forskere innen flere fagområder, som kan gi verdifulle innspill. Det er også meningen at studentene skal få jobbe med problemstillinger knyttet til Bergverksmuseet.
Professor og kongsbergenser Marit Gundersen Engeset er ekspert på markedsføring og kundeatferd. Hun har også forsket mye på reiseliv og destinasjonsutvikling og vet mye om hvordan man kan skape gode opplevelser.
– Dette blir veldig spennende. Dere er allerede inne på noe veldig bra her inne i Geolabben, ved at barn kan lære gjennom sanseopplevelser. Jeg tror noe av nøkkelen er å tenke litt bredt rundt det dere driver med. Jeg ser for meg at vi samarbeider om å få finansiering til gode forskningsprosjekter, kanskje doktorgradsprosjekter sier Engeset.
Museet må være relevant
Direktør Svein Skarheim sier museet ønsker å se på samfunnsoppdraget på en ny måte.
– Vi må få innsikt i publikums forventninger og de nye strømningene i samfunnet . Dette må prege prioriteringene våre. Det er for eksempel en helt annen forventning til formidlingen knyttet til kvinners innsats eller innvandringens betydning nå enn tidligere. Et museum må være relevant, ellers oppfyller vi ikke samfunnsoppdraget vårt.
Museet har allerede hatt økt oppmerksomhet rettet mot besteforeldre med barnebarn som besøkende. Den omtalte Geolabben er utformet som et opplevelsessenter for barn, som også kan leies til barnebursdager og det har vært egne arrangementer for ukrainske flyktninger fra det lokale flyktningemottaket.
Kristin Ørmen Johnsen sier det er på høy tid at universitetet og museet finner hverandre.
– Vi er jo naboer og har ikke snakket sammen. Dette ligger i tiden, og det er jobben min som leder av USN Kultur å bringe forskerne våre tett på det som skjer i regionen.