Råd om materialbruk
- Bruk tettvevd eller tettstrikkede materialer for størst mulig filtreringseffekt, men som man kan puste igjennom.
- Materialene skal kunne vaskes på minimum 60 grader
- Masken skal sys av 2 til 3 lag med tøy.
- Du kan bruke gjenbruksmaterialer som for eksempel gamle stoffrester. Unngå syntetiske materialer. Masken bør vaskes før bruk for at fjerne eventuelle rester av kjemikalier fra tekstilproduksjon.
- Bruk stoff som kan legge seg inn mot ansiktet og som ikke er for stivt til å kunne formes. Tips: Hvis du klipper vevet stoff på skrå av trådretningen blir det mer formbart.
- Unngå å bruke materialer som irriterer huden eller som blir for varmt.
Form:
- Masken skal dekke munn og nese og ligge tett inn mot huden.
- Ansiktsform vil avgjøre hvordan masken sitter. I denne modellen kan det gjøres tilpasninger med innsnittet, i buene oppe og nede og i lengden på strikken.
Her er lenke til en mal som kan skrives ut og brukes ved klipping av stoffet.
Før bruk
- Vask masken før bruk ved minimum 60 grader
- Sjekk at masken sitter godt og ligger inn til ansiktet/huden.
- Sjekk FHI sine retningslinjer for korrekt bruk av tøymunnbind
Bruk:
- Vask hendene godt før du tar på og etter at du har tatt av eller har tatt på munnbindet.
- For at tøymunnbindet skal ha optimal effekt, må det sitte tett rundt munn, nese og hake i hele perioden du bruker det. Ikke ha det nedenfor nesen eller på haken eller flytt det opp og ned.
- Tøymunnbind har begrenset effekt og levetid, og må byttes med jevne mellomrom (når det er fuktig eller tilsølt eller du tar det av for å spise).
- Tøymunnbind skal ikke tas på igjen før den er vasket. Det kan vaskes med annet tøy på minst 60 grader.
- Kilde FHI
Kilde: Folkehelseinstituttets fakta om renhold og hygiene ved munnbindbruk
Startet studieåret med å lage tøymunnbind
Thea Opseth og Ragnhild Brunæs er nye studenter på årsstudium i tekstil - kunst og design. De fikk starte studieåret med å sy tøymunnbind til seg selv.
– Å sy munnbind var en spennende og relevant oppgave. Det ga en fin start på studiet å lage noe konkret, sa Thea Opseth.
Ragnhild Brunæs syntes det var kjempeartig å starte med noe som gikk fort og var lett å lære. Hun trakk også fram at det virket som om det var et supert miljø i klassen, der alle hjelper hverandre.