Sy ditt eget tøymunnbind

Lær å sy tøymunnbind

Førsteamanuensis Kirstine Riis på studiet tekstil, kunst og design har laget en video der hun viser hvordan du kan sy ditt eget munnbind. Her kan du se video og få oppskrift på både produksjon og bruk av tøymunnbind.

Råd om materialbruk

• Bruk tettvevd eller tettstrikkede materialer for størst mulig filtreringseffekt, men som man kan puste igjennom.
  • Materialene skal kunne vaskes på minimum 60 grader
  • Masken skal sys av 2 til 3 lag med tøy.
  • Du kan bruke gjenbruksmaterialer som for eksempel gamle stoffrester. Unngå syntetiske materialer. Masken bør vaskes før bruk for at fjerne eventuelle rester av kjemikalier fra tekstilproduksjon.
  • Bruk stoff som kan legge seg inn mot ansiktet og som ikke er for stivt til å kunne formes. Tips: Hvis du klipper vevet stoff på skrå av trådretningen blir det mer formbart.
  • Unngå å bruke materialer som irriterer huden eller som blir for varmt.

Form:

• Masken skal dekke munn og nese og ligge tett inn mot huden.
  • Ansiktsform vil avgjøre hvordan masken sitter. I denne modellen kan det gjøres tilpasninger med innsnittet, i buene oppe og nede og i lengden på strikken.

Her er lenke til en mal som kan skrives ut og brukes ved klipping av stoffet.

Før bruk

Bruk:

• Vask hendene godt før du tar på og etter at du har tatt av eller har tatt på munnbindet.
  • For at tøymunnbindet skal ha optimal effekt, må det sitte tett rundt munn, nese og hake i hele perioden du bruker det. Ikke ha det nedenfor nesen eller på haken eller flytt det opp og ned.
  • Tøymunnbind har begrenset effekt og levetid, og må byttes med jevne mellomrom (når det er fuktig eller tilsølt eller du tar det av for å spise).
  • Tøymunnbind skal ikke tas på igjen før den er vasket. Det kan vaskes med annet tøy på minst 60 grader.
  • Kilde FHI

Kilde: Folkehelseinstituttets fakta om renhold og hygiene ved munnbindbruk

Startet studieåret med å lage tøymunnbind

Thea Opseth og Ragnhild Brunæs er nye studenter på årsstudium i tekstil - kunst og design. De fikk starte studieåret med å sy tøymunnbind til seg selv.

–  Å sy munnbind var en spennende og relevant oppgave. Det ga en fin start på studiet å lage noe konkret, sa Thea Opseth.

Ragnhild Brunæs syntes det var kjempeartig å starte med noe som gikk fort og var lett å lære. Hun trakk også fram at det virket som om det var et supert miljø i klassen, der alle hjelper hverandre.

Presiseringer ved munnbind-bruk

Videoen viser hvordan man lager et tøymunnbind.

Det er ikke et medisinsk munnbind og er kun beregnet til privat bruk. Tøymunnbind erstatter ikke de viktigste tiltakene for smittevern – som er god håndhygiene og det å holde avstand til hverandre. Munnbindet kan bidra til å redusere risiko for dråpesmitte.

Alle råd er gjort med kilde i Folkehelseinstituttets fakta om renhold og hygiene ved munnbindbruk.