Takk til hverdagsheltene!

Renholderne ved campus Vestfold er samlet.
DE GLEMTE HELTENE: Renholderne ved USN kriger med såpe og sprit mot koronaviruset.

Mens alle flyttet inn på hjemmekontoret, har renholderne stått i førsterekken i kampen mot koronaviruset.

Rundt 60 renholdere jobber daglig for at campusene til Universitetet i Sørøst-Norge (USN) skal være rene.

Og mens studenter og ansatte flyttet inn på hjemmekontoret den 12. mars, dro renholderne på jobb med all usikkerheten rundt hvordan dette ville ende.

Det er ingen tvil om at renholderne har stått ekstra på for å forhindre smitte og holde flater og berøringspunkter ekstra rene i tiden vi har vært gjennom.

– I begynnelsen var vi redde og følte oss utsatt. Vi visste ikke hvordan pandemien utartet seg og vi så jo disse bildene fra Italia. Det var veldig rart når campusene ble stengt, men vi måtte på jobb. Vi tok forholdsregler, men det var ekstra slitsomt med alt du skal sprite hele tiden, forteller renholder Ann Inger Nilsen som til daglig arbeider på campus Vestfold.

Renholder Ann Inger Nilsen  (Foto: An-Magritt Larsen)

Renholdsleder Torild Aaby ved campus Vestfold forteller at alle 22 ansatte i hennes seksjon har vært på jobb i denne perioden - også de som har vært i risikogruppen.

– De ansatte her har virkelig stått på som noen helter. Måten de har tatt dette på er helt supert. Når det ble tomt på campus, så satt de i gang med en skikkelig hovedvask av alle rom, og skura gulv, tak og vegger. De har olja gulvet også. Daglig har vi måttet være mye mer nøye med alle kontaktpunkter og smittepunkter, forteller Aaby.

Det ble også påvist et tilfelle av korona-smitte ved campus Vestfold og da fulgte de alle prosedyrer. De ansatte i Vestfold har totalt 45.000 m2 å holde rent. Det innebærer hovedbygget, idrettsbygget, svømmehall og forskningsparken, i tillegg til noen etasjer i studentbygget.

– Samfunnet er helt avhengig av denne yrkesgruppen, men nå har mange blitt mer bevisst på oss, sier Aaby.

Fortjener en stor takk

Ved fem av USNs campuser sørger USN selv for renholdet, mens ved campus Drammen, Kongsberg og Rauland er det huseier som står for renholdet. Eiendomssjef Runar Gran er imponert over den innsatsen renholderne har vist.

– Ved samtlige campuser har det vært gjort en veldig god innsats fra renholdspersonellet, enten de er USN - ansatte eller jobber for huseier. Det har helt klart vært en belastning å rengjøre rom som man ikke vet om er smittet eller ikke. Spesielt de første ukene var krevende med all usikkerheten. Alle som har utført renhold ved våre campuser fortjener en stor takk for innsatsen, sier Gran.

Ved campus Vestfold føler Ann Inger Nilsen at hun alltid blir tatt godt imot og at de aller fleste er hyggelige og gir dem skryt for den jobben de gjør. Men noen helt føler hun seg ikke som.

– Jeg gjør jobben min. Oppi alt dette så tenker jeg at jeg er heldig som har en jobb å gå til og at jeg ikke er permittert. Det er jeg veldig takknemlig for.