Tilbyr butikker hjelp ut av koronakrisen

Popup-butikk i Tønsberg - foto
POP-UP BUTIKK: Som en del av forskningen sin satte Apenes Solem og andre USN-forskere opp en egen pop-up-butikk i Tønsberg sentrum i 2017. Pop-up butikk kan være et alternativ for lokale nettbutikker som ønsker å tilby en fysisk møteplass for kundene. (Foto: USN)

En ny digitaliseringsskole skal hjelpe varehandelen i Vestfold og Telemark etter koronakrisen.

– Butikker som vil overleve, må være villige til å tenke nytt og kombinere fysiske møter i butikken med digitale møter på nettet, sier førsteamanuensis Birgit Andrine Apenes Solem.

Hun er fagansvarlig for en helt ny digitaliseringsskole for varehandelen, som USN Handelshøyskolen starter opp høsten 2020, nærmere bestemt 1. september.

Utdanningen foregår på deltid, og er skreddersydd for selvstendig næringsdrivende,  ledere og ansatte i varehandelen.

En hjelp til å drive butikken

– Studiet er veldig knyttet til studentenes egen næringsvirksomhet, og de kan bruke det til å utvikle og eksperimentere med sin egen digitale forretningsmodell. Det skal ikke oppleves som noe ekstra på toppen av det å drive butikken, men som en hjelp til å drive butikken gjennom økt faglig trygghet og under god veiledning, sier Apenes Solem.

USNs beste fagfolk på digitalisering og varehandel står bak studietilbudet, som støttes av Kompetanse Norge. En god del medlemmer av samarbeidspartnerne Handel og Kontor og Hovedorganisasjonen Virke har søkt, men Apenes Solem har et ekstra ønske om å få med flere næringsdrivende fra byene i nærområdet.

– Slik at de kan nå de kundene som også ønsker å handle digitalt. Studiet retter seg imidlertid ikke bare mot drivere av fysiske butikker som ønsker å bli digitale. Det finnes også netthandelsaktører som ser at de store internasjonale tilbyderne truer. De kan ha en ekstra mulighet nå, fordi vi tror nordmenn vil bli mer opptatt av å støtte nasjonale tilbydere  også på nett. Men å være tilstede på nettet alene, vil ikke være nok.

Førsteamanuensis Birgit Andrine Apenes Solem, foto: USN

Blir tøffere å drive butikk

USN-forskerne tror nordmenn vil bli mer bevisste når de handler, men det blir avgjørende å kunne kombinere digital møteplass og fysisk møteplass i en samlet opplevelse.

– Det blir tøffere. Folk har dårligere råd, blir mer bevisste, tenker mer bærekraft og vil trolig handle mer lokalt. Det kan være en styrke, dersom du klarer å vise frem det som gjør deg unik. Digitaliseringsskolen er ment å hjelpe næringsdrivende i varehandelen med nettopp dette. Og vi har et stort ønske om kunne hjelpe til lokalt, slik at vi kan få levende byer med lønnsomme forretninger også etter koronakrisen. Studiet gir også en mulighet til å møte andre i samme situasjon, lære av deres erfaringer og bygge nettverk, sier Apenes Solem.

Basert på forskning

For to år siden la professorene Per Egil Pedersen, Elsa Kristiansen og førsteamanuensis Apenes Solem frem en fersk studie under Arendalsuka.

På oppdrag fra Hovedorganisasjonen Virke og Handel og Kontor hadde de gått igjennom 92 forskningsartikler og 13 forskningsrapporter om effekter av digitalisering på varehandel.

En av konklusjonene var at mulighetene kan være store, for de som tør å eksperimentere, blant annet gjennom å kombinere fysisk og digital møteplass og handleopplevelse.

Det nye studietilbudet tilpasset varehandelen er en direkte følge av dette forskningsprosjektet, og bygger på kunnskapen derfra.

–  Vi må ikke glemme det personlige møtet med kunden. Vi tror det blir veldig viktig fremover, men du kan ikke ta for gitt at kunden ønsker å møte deg der du er tilstede i dag. Stikkordet er derfor sømløse kanaler, som gjør at du kan møte kunden der kunden er, og der kunden ønsker å møte deg. Da handler det om tilgjengelighet i ulike kanaler, og at kanalene spiller sammen, sier Apenes Solem.

Dette er digitaliseringsskolen

Et utdanningstilbud på deltid fra USN Handelshøyskolen, med støtte fra Kompetanse Norge

Søknadsfrist er 2. juni 2020

Pensumbøkene er norske, og tilleggslitteratur er på norsk eller lettfattelig engelsk.

Nivået på studiet er tilpasset søkere med utdanning fra videregående skole, og med erfaring fra varehandel.

Studiet er på tilsammen 30 studiepoeng, bestående av to emner.

Første emnet gjennomføres høsten 2020 og siste emnet våren 2021.

Ved opptak til studiet vil du automatisk komme inn på begge emnene.

Studiet utvikles og evalueres i tett samarbeid med partnere fra varehandelen.

Les mer om digitaliseringsskolen på studiets egen hjemmeside usn.no/digitaliseringsskolen