USN etablerer senter for bærekraftig omstilling

FNs bærekraftsmål

Senteret blir en samarbeidsarena for forskning eller prosjektarbeid innen bærekraftig utvikling ved USN. Målet er å konkretisere arbeidet med bærekraftsmålene.

USN-styret vedtok i styremøtet 17. desember å etablere USN Senter for bærekraftig omstilling. Senteret skal fremme vår forskning og utdanning relatert til bærekraftsutfordringer regionalt, nasjonalt og globalt.

USNs strategi er tuftet på tre pilarer: vi skal være et samfunns-og arbeidslivsintegrert, et entreprenørielt og et bærekraftfremmende universitet. En slik ambisjon forplikter oss til å styrke satsningen på bærekraft både i og utover egen region, sier Kristian Bogen, viserektor for ekstern samhandling ved USN.

Visrektor for ekstern samhandling, Kristian Bogen

Vi er mange

Senteret skal ivareta, koordinere og styrke forskning, utdanning og formidling som fremmer FNs bærekraftsmål innenfor de ulike bærekraftdimensjonene: Klima og miljø, Økonomi og Kulturelle og sosiale forhold.

Et uttalt mål med senteret er å konkretisere arbeidet med bærekraftsmålene. Et premiss i dette arbeidet er samarbeid på tvers av faglige disipliner, så vel som mellom sektorer.

Vi er mange ved USN som er opptatt av spørsmål knytte til bærekraft. Vi er derfor veldig glad for at vi endelig får på plass en arena hvor miljøer innen ulike fagområder, fakultet og campus kan møtes for å jobbe med noen av vår tids største utfordringer, sier Anne Gry Gudmundsdotter, prosjektleder for USN Senter for bærekraftig omstilling.

Hun legger til at USNs utstrakte kontakt med offentlig, privat og frivillig sektor er en styrke og vi ønsker å jobbe fram forskningsresultat og konkrete løsninger sammen med eksisterende og nye partnere, både i og utenfor vår region.

Prosjektleder for USN Senter for bærekraftig omstilling, Anne Gry Gudmundsdotter

Pilotfase

Gjennom en innledende pilotfase på to år blir senteret organisert ved viserektor for ekstern samhandling.

Dekanene fra våre fire fakulteter samt de to viserektorene for henholdsvis utdanning og forskning utgjør styringsgruppa for senteret i pilotfasen.

Senter for bærekraftig omstilling

• etablert 17. desember 2020 som en samarbeidsarena for forskning eller prosjektarbeid innen bærekraftig utvikling ved USN
  • skal fremme USNs forskning og utdanning relatert til bærekraftsutfordringer regionalt, nasjonalt og globalt
  • skal konkretisere arbeidet med bærekraftsmålene og legge til rette for velfungerende partnerskap mellom det offentlige, det private og det sivile samfunn i for å oppnå dette