USN-forskere i Cappelen Damms storsatsing

Professor Bjørn Bandlien
VIKINGTID: Professor Bjørn Bandlien spiller hnefatafl ved Midgard vikingsenter i Vestfold. (Foto: Knut Jul Meland/USN.)

Merethe Roos og Bjørn Bandlien er valgt ut til å skrive for Cappelen Damms serie "En kort introduksjon...". Bøkene er snart klare for utgivelse.

Serien En kort introduksjon... er Cappelen Damms Merethe Roos er professor i historie ved USN.Akademisks nye satsing på forskningsformidling, og snart kommer to utgivelser med forfattere fra Universitetet i Sørøst-Norge.

I løpet av oktober lanseres En kort introduksjon til Norge på 1800-tallet av Merethe Roos, professor i historie ved Institutt for kultur, religion og samfunnsfag, og over nyttår kommer En kort introduksjon til vikingtiden av Bjørn Bandlien, professor i historie ved Institutt for økonomi, historie og samfunnsvitenskap.

Historie på 90 sider

En kort introduksjon til Norge på 1800-tallet. Fotograf og kopirett: Cappelen Damm Akademisk.I serien En kort introduksjon... skal noen av landets fremste historikere gi faglig oppdaterte innføringer i sentrale temaer innenfor norsk og internasjonal historie, og det skal gjøres på rundt 90 sider.

– Jeg har skrevet det med studentene mine i tankene, men at det også skal være for allmenheten. Og det skal være kort, så det er et vanskelig format å beherske, sier Roos, som har skrevet om Norge på 1800-tallet.

Det er Bjørn Bandlien enig i. Han skal snart levere fra seg manuset til En kort introduksjon til vikingtiden.

– Vikingtiden er en periode som ikke står stille, så det er vanskelig å fange alle aspekter mellom to permer. Det er et felt der mye skjer og forandrer seg med nye funn og teorier. Men det er en fin øvelse i å oppsummere hvor forskningen står på feltet, sier han.

Rundt 20 prosjekter i gang

En kort introduksjon til vikingtiden. Fotograf og kopirett: Cappelen Damm Akademisk.Så langt er det utgitt fire bøker, og over 20 nye bøker er igangsatt. Serien beskrives som er storsatsing fra forlaget og tar for seg både norsk og internasjonal historie.

– Målet med serien er at flinke fagpersoner skal presentere et tema eller en periode de kjenner godt for studenter og andre interesserte. Formatet gir mulighet til å trekke ut det mest sentrale og gi et sammenhengende perspektiv på temaet eller perioden som behandles, sier Lars Aase, som er redaktør for samfunnsfag og humaniora i Cappelen Damm Akademisk.

Han forteller at det også planlegges enda flere utgivelser i fremtiden utover de som er igangsatt.

– Det er et krevende format å skrive – det skal være kort, presist og gi en oversikt over forskningsfronten, samtidig som det formidles på en måte som gjør at både et allment publikum og ferske studenter kan forstå innholdet. Det er en krevende balansegang som jeg synes forfatterne lykkes med, avslutter Aase.