USN og Fagskolen Viken inngår samarbeidsavtale

Bilde av USN-rektor Pia Cecilie Bing-Jonsson og rektor Eirik Hågensen ved Fagskolen Viken.
NY AVTALE: USN-rektor Pia Cecilie Bing-Jonsson og rektor Eirik Hågensen ved Fagskolen Viken har signert en samarbeidsavtale.

Universitetet i Sørøst-Norge (USN) og Fagskolen i Viken har inngått en ny intensjonsavtale som skal styrke samarbeidet om utdanning, innovasjon og samfunnsutvikling.

Avtalen ble signert torsdag 19. juni under Kongsberg Agenda av USN-rektor Pia Cecilie Bing-Jonsson og rektor Eirik Hågensen ved Fagskolen Viken. Den gjelder frem til 1. juli 2028. Avtalen vektlegger fire hovedområder:

  • Utvikling av felles prosjekter
  • Internasjonalisering
  • Etter- og videreutdanning
  • Innovasjon og nyskaping

– Unike muligheter

Begge utdanningsinstitusjonene har flere studiesteder regionalt og nasjonalt. I tillegg så er utdanningsinstitusjonen samlokalisert på Krona på Kongsberg, noe som gir muligheter for økt samarbeid, bedre utnyttelse av fasiliteter og positive ringvirkninger for studenter, ansatte og regionalt næringsliv.

Bing-Jonsson fremhever samlokaliseringen og samarbeidet som en stor styrke.

 – Samlokaliseringen på Krona gir oss unike muligheter for deling, innovasjon og faglig fellesskap – til det beste for regionen.

– Vi ser stort potensial i å bygge bro mellom høyere yrkesfaglig utdanning og universitetene. Dette samarbeidet handler om å finne løsninger sammen – for arbeidslivet, studentene og samfunnet, sier rektor Eirik Hågensen. 
Han legger til at avtalen ikke handler om å gjøre høyere yrkesfaglig utdanning mer akademisk, men å styrke utdanningen for det den er.

Godt posisjonert

Samarbeidet skjer i lys av ny fagskolemelding, som åpner for at høyere yrkesfaglig utdanning kan tilbys også på nivå 6 og 7 i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring, og innføre en to-søylemodell, en akademisk søyle og en yrkesfaglig. Det er viktig for begge utdanningsinstitusjonene å fokusere på styrkene og egenartene som hver av dem besitter for å sammen skape gode bærekraftige utdanningsløsninger.

Samlet sett er institusjonene godt posisjonert til å levere livslang læring til hele arbeidslivet og tilpasse seg både dagens og fremtidige utdanningsbehov.