Vant med revolusjonerende verktøy for byggebransjen

Seeda SB gikk av med seieren i årets regionsmesterskap for studentbedrifter. Foto av dem
JUBLER OVER FØRSTEPLASS: Seeda SB gikk av med seieren i årets regionsmesterskap for studentbedrifter.

Seeda SB gikk av med seieren i årets regionsmesterskap for studentbedrifter. 23 bedrifter fra hele seks studieretninger ved USN deltok i mesterskapet.

– Dette var ikke i tankene våre i det hele tatt. Vi trodde ikke våre egne ører. De andre bedriftene var så veldig dyktige. Den følelsen vi har nå kan bare ikke beskrives, jubler Mathilde Engebretsen, daglig leder i Seeda SB, som kommer fra Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag (TNM) ved campus Porsgrunn. De har utviklet et såkalt bitsmagasin for drill.

Hun sier studentbedriften har fått gode tilbakemeldinger underveis i prosessen. Engebretsen forteller at de har lagt ned mye arbeid i bedriften sin, og at de har lært mye av å ha studentbedrift i ingeniørstudiet.

– Vi har så til de grader blitt utfordret på vår komfortsone. Ikke bare har vi blitt godt kjent med hverandre, men også med oss selv. Denne læringsformen kan ikke sammenlignes med å ta en tradisjonell bachelor. Med studentbedrift var det ingen oppskrift vi kunne følge. Vi måtte finne ut av ting selv. Nå tør vi å gjøre ting vi aldri før har gjort, jubler de fem medlemmene André Bauge, Pål Inge Bøthner, Tara Gisela Maseo, Thomas Bø og daglig leder Mathilde Engebretsen.

VIDEO: Her kan du se pitchen deres, som de leverte digitalt

Fra bachelor til bedrift

90 studenter fra USN har dette studieåret valgt å ta bachelor som studentbedrift. Gjennom de 23 studentbedriftene har de skapt sin egen forretningside, registrert bedriften i Brønnøysundregisteret, funnet en passende mentor fra lokalt næringsliv, flere har utviklet sitt eget produkt eller tjeneste, satt opp budsjett, kjørt styremøter og drevet daglig drift.

– Jeg er så imponert over måten studentene har fullført sitt studentbedriftsprosjekt på, til tross for korona og shutdown, sier juryleder for "Beste Studentbedrift" Kenneth Sjåvåg fra Sparebanken Sør, som hadde den vanskelige jobben med å plukke ut mesterskapets aller beste studentbedrift.

Samarbeid om satsing på entreprenørskap:

I 2018 inngikk Ungt Entreprenørskap og USN et forpliktende samarbeid knyttet til innovasjon- og entreprenørskapsarbeid, særlig gjennom studentbedrift. USN har vært en pionér, og har lange tradisjoner innen studentbedrift. USN kan vise til svært gode resultater både nasjonalt og internasjonalt siden oppstarten av studentbedriftstilbudet i 2004.

Juryen for beste studentbedrift i regionmesterskapet 2020. Gruppebilde

–  Det lokale næringslivet ser verdien av studentbedrift i høyere utdanning, og våre samarbeidspartnere som Sparebanken Sør, Skagerak Energi, NAV bidrar både finansielt og gjennom juryering. De har forstått at den kompetansen studentene utvikler gjennom studentbedrift er svært relevant. Vi i Ungt Entreprenørskap bygger bro mellom studier og arbeidsliv, og gir studentene en reell smakebit på hva de møter i arbeidslivet. Innovatører trengs overalt, også i Buskerud (Viken), Vestfold og Telemark, sier Ann-Iren Haugen, daglig leder Ungt Entreprenørskap Vestfold og Telemark

Priser og plasseringer:

Se hele oversikten over hvilke studentbedrifter som fikk priser og plasseringer her. (lenke til Facebook)

Årets regionmesterskap:

• Over 90 studenter fra flere campuser konkurrerte om å bli regionens beste studentbedrift i 5 ulike kategorier.

• De 13 jurymedlemmene fra regionalt næringsliv jobbet seg gjennom studentenes pitcher, forretningsplaner og intervjuer.

• Arrangementet ble arrangert digitalt.

• Utfordringen med å bruke digitale plattformer tok studentene på strak arm.

• Arrangementet ble live-streamet på Facebook, og hvor opp mot 130 stykker fulgte sendingen live.

Noen produkter og løsninger:

• Utvikling av festeanordning for transport av materiell på biltak
  • Bærekraftige klær for ekstremsport
  • Mer sikker internett-tilkopling