Vegards innlevering i lysdesign ble til utstilling

Lysdesignstudent Vegard Kvennejorde Knutsen har laget utstilling av innleveringene sine. Bilde av ham i galleriet. Bli lysdesigner på USN.
UTSTILLINGSLISTE: Som ved alle utstillinger får publikum en liste over verkene, med henvisning til hvilket tema de illustrerer. Foto: Jan-Henrik Kulberg

I et rom på campus Kongsberg henger store malerier og tegninger av lysdesignstudent Vegard Kvennejorde Knutsen fra Drammen. Han sprengte alle formater med sin mappe-innlevering i høst, og endte like godt opp med sin egen utstilling.

­– Moren og faren min var med på å henge dem opp. Vi måtte nesten være tre stykker for å få det til, sier Vegard.

En gammel sofa, og et skjelett

I barndomshjemmet i Drammen har han inntatt brorens gamle soverom. Der har han bygget staffeli av en gammel sofa, og langs veggene henger store lerreter.

– Sist kjøpte jeg en rull på femti meter. Jeg bare klipper opp det jeg har lyst til å male på. Jeg bruker mest akrylmaling, men tar også inn andre teknikker som kull, pastell og blekk.

Interessen for maling ble vekket i Danmark, der han studerte fysioterapi i to år. Fra Danmark har han dessuten med seg et skjelett i full størrelse, som også bor på gutterommet som nå har blitt atelier.

Store bilder skapte utfordring

Vegard har også en bachelor i teknologidesign og ledelse fra Høgskolen i Gjøvik (nå NTNU). Nå lar han kreativiteten få fritt utløp, og har malt så mye i høst at universitetslektor Jan Henrik Wold ble i stuss over hva han skulle gjøre med alle maleriene, som var av en helt annen størrelse enn han er vant til å motta.

­– Gjennom høsten skal studentene lage visuelle fremstillinger på basis av forelesningene i emnet «Lys- og fargefenomener». De samler dermed opp arbeider gjennom hele semesteret. Det er opp til dem selv hvordan de vil løse dette. Mange lager tegninger og illustrasjoner som legges i en mappe. Noen gjør eksperimenter hjemme, som de filmer eller fotograferer. Jeg har til og med hatt en student som brukte dans for å vise lys- og fargefenomener, sier Wold.

Derfor er Vegards malerier samlet i grupper, med et tall på veggen. Tallet viser til hvilken forelesning som definerer det aktuelle temaet.

Forskjellige teknikker:  Her har Vegard brukt kullstift, mens kvinneskikkelsen er malt med pastell. Foto av vegard med kullstift og pastell-verk. Bli lysdesigner på USN.

Måtte tenke på plassen

– Jeg startet i stort format med en gang, med tre store bilder. Jan Henrik sa at vi kunne løse oppgavene slik vi ville, så da tenkte jeg at jeg ville gjøre det jeg har mest lyst til, så lenge det er relevant i forhold til temaet. Jeg hadde faktisk planer om å lage noe enda større, som ville fylt halve veggen, men måtte tenke på plassen i rommet, sier Vegard.

Perlet «Skrik»

Han er særlig inspirert av Henri Matisse og Pablo Picasso, og har tilbragt en uke i Nice/Antibes-området i Syd-Frankrike med å sykle rundt på el-sykkel for å se på verk av de gamle mesterne.

Vår egen Munch har også fått plass på utstillingen, gjennom et perle-maleri av «Skrik».

­– Egentlig hadde jeg tenkt å perle Jan Henrik fra en forelesning, men skjønte at det ble for mye arbeid. «Skrik» var enklere, sier Vegard med et smil.

Stole på det de ser

Jan Henrik Wold ønsker at studentene skal kunne bevisstgjøre seg fenomenene som blir undervist, slik at de kan identifisere dem i hverdagen.

– I dette emnet jobber vi mye på lab, men jeg er opptatt av at vi også må bringe kunnskapen inn i livet. Derfor oppfordrer jeg studentene til å ikke bare reprodusere det som legges frem på laben, hvor naturen på sett og vis holdes i en skrustikke, men å oppsøke fenomenene slik de utspiller seg i sin fulle ledighet, i den frie natur. Det er også mye fysikk i lysdesignfaget, men i dette emnet vil jeg gjerne holde teorien litt på avstand, og isteden rette studentenes oppmerksomhet mot den nakne iakttagelse. Det er gjennom den erfaringen oppstår, og utfra den vi danner oss våre bilder av verden. Det vi driver med i dette emnet ligger i så måte tett opp mot den impresjonistiske perioden i malerkunsten, sier Wold engasjert.

Mange perler: Alle som har perlet litt, vet at det tar tid. Her har Vegard perlet «Skrik» av Edvard Munch. Foto av perlet maleri.

Bli kjent med lyset

Vegard startet på lysdesignstudiet i august, og Wold tror det er bra at studentene såpass tidlig i studiet vennes til å skille rene fenomener fra det som er tankens verk i form av teorier og modeller.

– De begrepene vi oppretter for å snakke om hendelsene i naturen, er vårt verk. Naturen selv har ingen ideer om dem. Jeg ønsker at studentene skal stille seg åpne for fenomenene i seg selv, samtidig som de, etter å ha vært på forelesningene, må kunne kjenne dem igjen i mangfoldet av sammenhenger. Hvis de kommer dit at de begynner å kjenne lyset utfra hva det gjør, slik man kjenner et menneske utfra dets gjerninger, så vil de også være bedre rustet når de skal utforme et lysdesign. Fordi de vet hva de har å spille på. Derfor tror jeg det er et poeng at de stadig øver på å bevisstgjøre seg hva de ser, slik billedkunstnerne hele tiden har gjort − og fortsatt gjør.

Slik kommer ideene til Vegard

– Det foregår mye rart oppe i hodet mitt, og et av maleriene kom til meg i en drøm. Fredag etter en forelesning drømte jeg om en blå benk i verdensrommet. Jeg så den benken klart for meg da jeg våknet. Mens jeg malte den, fikk jeg en idé om en annen benk, og begge benkene illustrerte fenomenene vi hadde lært om på forelesningen. Jeg har også malt bilder etter at jeg har utsatt øynene for forskjellige typer lys og mørke. Jeg husker jeg var helt rar i blikket, da jeg malte et av dem, etter å ha stirret inn i en lommelykt.

– Hvordan er det å lære på denne måten?

– Jeg synes det er en fin måte å lære på, gjennom å måtte bruke sansene. Mange ganger har jeg gått hjem etter forelesning og lest over notatene, mens jeg har fundert på hvordan lys og farger fungerer, og hvordan jeg kan få det over på lerretet. Gjennom å måtte tenke så mye over det, lærer jeg jo på en helt annen måte, enn om jeg bare hadde lest om det i en lærebok.

Velkommen inn: F.v. Universitetslektor Jan Henrik Wold og student Vegard Kvennejorde Knutsen i døråpningen til utstillingslokalet på campus Kongsberg.  Foto av de to i døråpning. Bli lysdesigner på USN.

 

Bachelor i lysdesign

Belysning påvirker hvordan vi oppfatter omgivelsene.

En lysdesigner jobber i spenningsfeltet mellom design, kreativitet og praktisk nytte. 

Som lysdesigner former du både store uterom og mindre innemiljøer. I skoler og barnehager kan riktig lyssetting bedre læringsmiljøet for elevene. I et forretningslokale kan riktig lyssetting øke salget.

Lysdesign er et fag i sterk vekst, og utdanningen åpner for mange spennende jobbmuligheter.

USN har Norges eneste utdanning i lysdesign, og undervisningen foregår ved campus Kongsberg

Vil du bli lysdesigner? Les mer om studiet her.