Vi hedrer dem som har tatt doktorgrad ved USN

Doktorkreering ved Gullbring i Bø
Doktorkreering ved Gullbring i Bø, 2020.

17. september inviterer USN til doktorkreering for tredje gang og hedrer dem som har tatt doktorgraden ved et av USNs doktorgradsprogram.

–  Jeg synes det er flott at universitetet gjør slik ære på oss og forskningsarbeidet vårt, sa Linda Hafskjold, en av de nye doktorene i 2019.

Da ble den høytidelige markeringen holdt  i Bakkenteigensalen på campus Vestfold, som den første på USN.

I fjor var den i Storsalen i Gullbring Kulturanlegg i Bø og fredag 17.september holdes arrangemenet i Kongsberg Musikkteater ved campus Kongsberg.

Viktige for å bevege samfunnet fremover

– Doktorkreeringen er en høytidelig dag for USN. Da får våre uteksaminerte doktorgradskandidater sitt doktordiplom, som er beviset på at de har fullført den høyeste utdanningen i akademia, sier rektor Petter Aasen.

Han sier doktorene er USNs viktigste premissleverandører for å bevege samfunnet fremover.

– De har den høyeste formelle utdanningen i Norge, klart det må markeres og feires. Som universitet er vi stolte av dem, og vi er stolte av våre ansatte som underviser og veileder på dette nivået. Samtidig er seremonien en markering, både internt og eksternt, av at USN står i en akademisk tradisjon. Derfor inviterer vi også eksterne gjester fra samfunns og arbeidsliv til å delta, i tillegg til våre egne ansatte, sier Aasen.

Inspirerende for yngre forskere

29 kandidater har avlagt doktorgraden ved USN siden forrige markering, og de er alle invitert til seremonien på Kongsberg, med muligheten til å ta med familie og venner.

– Jeg er takknemlig for at universitetet har innført et slikt årlig arrangement for å ære arbeidet vårt, sa Christian Ahoba-Sam, som også deltok i 2019.

Han tror den høytidelige seremonien er en ytterligere inspirasjon for yngre generasjoner som vil ta den høyeste utdannelsen i akademia.

En akademisk tradisjon

Doktorkreeringen er en feiring av USNs nyutdannede doktorer. Seremonien har røtter i en flere hundre år gammel universitetstradisjon. Når den gjennomføres på USN, markerer det at USN driver utdanning på det høyeste akademiske nivået.

Høytidelig seremoni

Seremonien åpnes med en prosesjon der rektor leder kandidatene inn i salen. Det blir musikk, taler, en kort presentasjon av alle doktorenes avhandlinger, med overrekkelsen av diplomet som seremoniens høydepunkt.

Fakta:

Doktorkreering arrangeres hvert år - og veksler mellom campusene i Vestfold, Bø og Kongsberg.

På grunn av plassbegrensning veksles det også mellom invitasjon av USN ansatte. I år er ansatte fra Notodden, Kongsberg, Drammen og Ringerike invitert til å delta i Kongsberg Musikkteater på campus Kongsberg.

På grunn av pandemien er antall deltakere begrenset til 150.

Arrangementet avsluttes med en mottakelse med tapas, alkoholfri drikke, øl og vin for de nykreerte doktorene med deres inviterte gjester, rektor, dekanat og øvrige fagmiljø og inviterte gjester.

Seremonien blir streamet - følg den på web-tv her.