Hilde Larsen Damsgaard

Dosent

Avdeling for utdanning og studiekvalitet
Enhet for Digitalisering og Utdanningskvalitet
Campus Porsgrunn (A-172A)
Hilde Larsen Damsgaard er dosent og FoU-ansvarlig på eDU (enhet for digitalisering og utdanningskvalitet). Hun ble merittert underviser våren 2020 og jobber med undervisning, veiledning og FoU-arbeid knyttet til kvalitet i høyere utdanning. Portfolio merittert underviser: https://wordpress.usn.no/hilded/

Ansvarsområder

  • Forskning og utviklingsarbeid om studiekvalitet, studielivskvalitet og utdanningsledelse (Prosjekter: Kvalitet og læring i høyere utdanning, LOS-prosjektet, LOVU-prosjektet)
  • Utdanningsledelse 
  • Studiekvalitetsarbeid
  • Undervisning 
  • Veiledning kollegaer i førstekvaliifsering

CV

Publikasjoner

Bøker/rapporter
Damsgaard, H.L. (2019). Studielivskvalitet - studenters erfaring med og opplevelse av kvalitet i høyere utdanning. Hentet fra www.idunn.no/studielivskvalitet

Damsgaard, H.L. & Eftedal, C.I. (2014). …men hvordan gjør vi det? Tilpasset opplæring i grunnskolen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Damsgaard, H.L. & Eftedal, C.I. (2014). …men hvordan gjør vi det? Tilpasset opplæring i videregående skole. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Damsgaard, H.L & Kokkersvold, E.(2011). Ungdom på ville veier. Et tilbakeblikk på en vanskelig ungdomstid. Oslo: Unipub forlag.

Damsgaard, H.L.(2010). Den profesjonelle lærer. Oslo: Cappelen Akademisk.

Damsgaard, H.L.(2010). Den profesjonelle sosialarbeider. Oslo: Cappelen Akademisk.

Damsgaard, H.L.(2010). Den profesjonelle sykepleier.  Oslo: Cappelen Akademisk.

Damsgaard, H.L. (2007). Når hver time teller. Muligheter og utfordringer i en profesjonell skole. Oslo: Cappelen Akademisk

Damsgaard, H. L.(2005). Med åbne øjne. Observation og håndtering af problematferd. København: Hans Reitzels Forlag.

Damsgaard, H. L (2003). Med åpne øyne. Observasjon og tiltak i skolens arbeid med problematferd. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

Damsgaard, H.L. (2001). Med blikk for muligheter. Observasjon og analyse av problematferd i skolen. Lillegården kompetansesenter

Damsgaard, H.L.(1994). Ungdom og kriminalitet – ungdom i et kriminologisk og sosiologisk perspektiv. Rapport 2, Statens spesiallærehøyskole

Damsgaard, H.L.(1991). Ungdom og kriminalitet – ungdom i et kriminologisk og sosiologisk perspektiv. Rapport 1, Statens spesiallærehøyskole

Artikler/kapitler/kommentarer/annet

Damsgaard, H.L. (2020, 9.september). Studielivskvalitet i digtale læringsomgivelser [Blogginnlegg]. Hentet fra https://eblogg.usn.no/2020/09/09/studielivskvalitet-i-digitale-laeringsomgivelser-2/

Damsgaard, H.L. (2020, 3.september). Studielivskvaliitet: Når vi møtes digitalt, er aktivitet fortsatt viktig. Khrono. Hentet fra https://khrono.no/studielivskvalitet-nar-vi-motes-digitalt-er-aktivitet-fortsatt-viktig/512481

Lofthus, L.G. & Damsgaard, H.L. (2020, 2. september). Hilde Larsen Damsgaard Om studielivskvalitet [Podcast, episode 5]. L. Lofthus. eDUpodden. Hentet fra https://share.transistor.fm/s/7dc0d57a

Viken, H., Olsen, S.B. & Damsgaard, H.L. (2020, 31. juli). Tips og triks for studiestarten. [Podkast episode 2]. I H. Viken & S., B. Olsen. Olapodden. Hentet fra https://open.spotify.com/episode/66V4PenBZRaWuJIhs3pOey

Damsgaard, H.L. (2020, 2.juli). Studielivskvalitet: Kvalitet sett fra studentenes side [Blogginnlegg]. Hentet fra https://eblogg.usn.no/2020/07/02/studielivskvalitet-kvalitet-sett-fra-studentenes-side/

Damsgaard, H. L. (2020). Medforfatterskaptes gråsoner. Hentet fra https://khrono.no/medforfatterskapets-grasoner/508200

Damsgaard, H.L. (2020). Jeg håper høyere utdanning ikke blir som før. Forskerforum (6), 42 - 43. Hentet fra https://www.forskerforum.no/jeg-haper-vi-snart-slutter-a-la-tellekanttenkningen-dominere/

Damsgaard, H.L. (2020). Svarte skjermer i digitale undervisningsrom. Hentet fra https://khrono.no/svarte-skjermer-i-digitale-undervisningsrom/482814

Larsgaard, A.K., Krane, V. & Damsgaard.H.L (2020). Brikke eller aktør og samskaper. Ungdommer i barnevernet og deres fortellinger om å vre deltakere i et samskapingsprosjekt. Norges barnevern (1), 4 - 21. https://doi.org/10.18261/ISSN.1891-1838-2020-01-02

Damsgaard, H.L. (2019). Fagfellevurdering - felle eller vurdere? Forskerforum (10), 38-39. Hentet fra https://www.forskerforum.no/fagfellevurdering-felle-eller-vurdere/

Damsgaard, H.L. (2019). Det som teller for studentene. Hentet fra https://khrono.no/kvalitet-meninger-student/det-som-teller-for-studentene/416163

Damsgaard, H. L. & Lindvig, I.K. (2019). Utdanning og danning. I A. Lone & T.J. Halvorsen. Sosialpedagogiske perspektiver (s.61-73). Oslo: Universitetsforlaget.

Lindvig, I.K. & Damsgaard, H. L. (2019). Kom inn i skolesamfunnet. I A. Lone & T.J. Halvorsen. Sosialpedagogiske perspektiver (s.105-119). Oslo: Universitetsforlaget.

Damsgaard, H.L. (2018). Jeg liker å skrive. Hentet fra https://www.forskerforum.no/jeg-liker-a-skrive/

Damsgaard, H.L. (2017). Jeg vil ikke bare telles. Hentet fra https://www.forskerforum.no/jeg-vil-ikke-bare-telles/

Damsgaard, H. L. & Opsahl, M. E. (2016). "Det smarteste var å ikke være smart" - evnerike elevers skolelivskvalitet. Spesialpedagogikk 2016 (6) s. 41-53. Hentet fra https://utdanningsforskning.no/artikler/det-smarteste-var-a-ikke-vare-smart--evnerike-elevers-skolelivskvalitet/

Damsgaard, H. L., Røsvik, K., & Øvrum, I.T. (2015). Utfordringer i arbeidet – slik erfarne barnehagelærere, lærere og helse- og sosialarbeidere ser det.  FoU i praksis (2), 113-131. Hentet fra http://docplayer.me/18290627-Utfordringer-i-arbeidet-slik-erfarne-barnehagelaerere-laerere-og-helse-og-sosialarbeidere-ser-det.html

Damsgaard, H.L. (2015, 13.september). Skriftlig vurdering - en tidstyv? Østlandsposten 

Damsgaard, H. L.(2015, 20.april). Kvalitet i opplæringen - duell eller dialog? Østlandsposten 0.4

Damsgaard, H. L. (2015). Livet i klasserommet - klasseledelse og tilpasset opplæring. I E.K. Høihilder & O.A. Gulbrandsen (Red.), Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. PEL i GLU, (s. 41-54). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Damsgaard, H. L.& Eftedal, C. I. (2015). Når intensjon møter virkelighet – læreres erfaring med å tilpasse opplæringen. Bedre skole (1), 16-21.

Damsgaard, H. L. & Eftedal, C. I. (2015). Hvordan gjør vi det? Tilpasset opplæring i praksis. Bedre skole (1), 23-27.

Damsgaard, H. L. 2014). Språkets makt. Spesialpedagogikk (2), 5-16.

Damsgaard, H.L. (2014). Sigarkassegitarene. Forskerforum (2), 14.

Damsgaard, H. L. (2013).  Tellingens tidsalder. Forskerforum (10), 36-37. 

Damsgaard, H. L. (2013). Lærerlivskvalitet - erfarne læreres opplevelse av skolehverdagen. Spesialpedagogikk (7), 54-64.

Damsgaard, H. L. (2012). Den professionelle lærer i holdning og handling: Fokus på observation ogproblematfærd. I O. Løw  & E. Skibsted  (Red.), I Psykologi for lærerstuderende og lærere. København: Akademisk Forlag

Damsgaard, H.L. & Eide, K. (2012). Utfordringer i velferdsstatens yrker – slik nyutdannede profesjonsutøvere ser det. I Fontene forskning (1). 69-79.

Damsgaard, H. L. (2011). Når elever og foreldre varsler. Utdanning (16) s. 36-37.

Damsgaard, H.L. & Kokkersvold, E. (2011). Skolen som risiko eller beskyttelse. Bedre skole, (1). 30-33.

Damsgaard, H.L. (2011). Når praksissjokket er over. Nyutdannede læreres opplevelse av utfordringer i yrket. I Bedre skole (3), 76-81.

Damsgaard, H.L. (2011). Når elever og foreldre varsler. I Utdanning (16), 36-37.

Damsgaard, H.L. (2011). To bøker om veiledning av nye lærere. I Bedre skole (2), 95-97.

Heggen, K. & Damsgaard, H.L. (2010). Kva har utdanninga å seie for kompetansen? I K. Heggen. Kvalifisering for profesjonsutøving. Sjukepleiar – lærar – sosialarbeidar (s. 96-125). Oslo: Abstrakt forlag.

Heggen, K. & Damsgaard, H.L. (2010). Blir kvalifiseringa følgt opp i yrket? I K. Heggen. Kvalifisering for profesjonsutøving. Sjukepleiar – lærar – sosialarbeidar (s. 126-144). Oslo: Abstrakt forlag.

Damsgaard, H.L. & Heggen, K. (2010). Læreres vurdering av egen utdanning og videre kvalifisering i yrket. Norsk pedagogisk tidsskrift (1), 28-40.

Damsgaard, H.L. & Heggen, K.(2009). Ferdig kvalifisert – eller på vei mot profesjonell yrkesutøvelse?  Sosialarbeideres vurdering av utdanning og videre kvalifisering i yrket. I Fontene Forskning (2), 27-40.

Damsgaard, H.L. (2009). Når opplæringsloven ikke følges. Spesialpedagogikk (10), 50-51.

Damsgaard, H.L. (2007). Profesjonell imøtekommenhet. I Spesialpedagogikk (8), 4-11.

Damsgaard, H.L.(2007). Kan jeg få snakke med deg? I Bedre skole (3) 68-73.

Damsgaard, H.L.(2006). Kunsten å lede en klasse – å være en tydelig, forutsigbar og imøtekommende voksen. I P. Andersen (ed): Klasse-og læringsledelse. (s. 42-58). København: Unge pædagogers forlag.

Damsgaard, H. L.(2006). Når kjeft ikke hjelper, Klasselederens møte med problematferd. I P. Andersen, Peter (ed): Klasse- og læringsledelse. (s. 13-29). København: Unge pædagogers forlag.

Kokkersvold, E. & Damsgaard, H.L.(2005). Can school make a differense? A qualitative study of 23 young people: Their academic experienses and criminal activities. I B.H. Johnsen (Ed.). Socio-Emotional Growth and Development of Learning Strategies. (s. 273-292). Oslo: Unipub Forlag.

Damsgaard, H.L.(2003). Når kjeft ikke hjelper, I Utdanning (21), 71-74.

Damsgaard, H.L. (2002). Se på meg nå! I Utdanning (18), 66-69.

Damsgaard, H.L.(2001). Et system med tilpasningsvansker? I Skolepsykologi (2), 3-12.

Damsgaard, H.L.(2001). Med blikk for muligheter – om analyse og observasjon av problematferd i skolen. I Spesialpedagogikk (4), 19-26.

Damsgaard, H.L.(2000). En analysefattig skole? I Norsk skoleblad (4), 24-27.

Damsgaard, H.L.(1999). Men først må vi få av ham lua. I Norsk skoleblad (17), 32-33.

Damsgaard, H.L.(1998). Kampen om dynejakkene. Er skolens regler for rigide? I Bedre skole, (1), 91-92.

Damsgaard, H.L.(1997). Atferdsvansker – for vanskelig for Staten? I Bedre skole (2), 80-82.

Damsgaard, H.L.(1995). Elever med atferdsvansker i Lillegårdens perspektiv. I Spesialpedagogikk (1), 36-42.

Damsgaard, H.L.(1995). Likeverd i skolen – intensjon eller virkelighet? I Bedre skole (2), 61-65.