Studier Finn studier Videreutdanning Søknad og opptak Studie- og emneplaner Utveksling til utlandet Praksis Vi hjelper deg med studievalget Studiestart Utdanning med lønn Studentliv Livet som student Bolig og velferd Muligheter under studiene Tilrettelegging og studentstøtte Forskning Forskningsgrupper og senter Barnehage, skole og høyere utdanning Friluftsliv, idrett og kroppsøving Helse og velferd Humanistiske fag Kunstnerisk utviklingsarbeid Maritim virksomhet Natur, helse og miljø Naturvitenskap Synsvitenskap Teknologi Tradisjonskunst og praktisk- estetiske fag Økonomi, ledelse og regulering Oppdragsforskning Doktorgradsutdanning Våre ph.d.-utdanninger Ph.d.-handbok Stipendiatsiden Disputaser Doktorkreering Industriforskerskolen i komplekse systemer Strategiske forskningsområder Demokrati, samfunnsorganisering og styring Energi, klima og miljø Fremtidens helse og velferdstjenester Oppvekst, tilhørighet og livsmestring Regional verdiskapning Forskningsformidling Lørdagsuniversitetet Forskingsdagane Forskningsforedrag på bestilling Forskningstimen Prosjekter Prosjekter finansiert av Forskningsrådet Fremragende sentre EU-finansierte forsknings- og innovasjonsprosjekter Andre prosjekter Internasjonale utdanningsprosjekter Ekspertliste FoUI-eksperter Publisert forskning Om USN Organisering Organisasjonskart Leiinga Styret Råd, utval og ombod Fakultet Strategi og visjon Biblioteket IT-tjenester Brukerveiledninger Kvalitetssystemet Rutiner og arbeidsbeskrivelser Si ifra Regelverk Beredskap og krisehandsaming Campusene Ledige stillinger Kontakt oss Tilsette Presse Toppledelse Ekspertliste Samarbeid med oss Campusene favorite_border

Mine studier

  • Beklager, her gikk noe galt. Vi har problemer med favorittmarkeringer for øyeblikket.
en favorite_border Meny close

Dette samarbeider vi om

Samarbeidet gir et nært, likeverdig og forpliktende samarbeid mellom skolene og universitetet.

Illustrasjon på samarbeid med vgs

 

Vi samarbeider for å kunne:

  • Gi relevant og forskningsbasert kunnskap og styrket kompetanse
  • Styrke utdanningstilbudet ved skolene og studietilbudet ved USN
  • Gi tett kobling mellom elevene og studentenes utdanning, studier og praksis
  • Gi kompetanseutvikling på tvers av institusjonene
  • Åpne for behovsidentifisert forskning


Vi jobber sammen om disse områdene

  • Skrivesenter
    Notodden vgs og Porsgrunn vgs 
  • Studieforberedt
    Porsgrunn vgs og Kongsberg vgs
  • Forsering og utvikling av nye utdanningsløp
    Drammen vgs, Notodden vgs, Porsgrunn vgs, Horten vgs, Lier vgs og Kongsberg vgs
  • Temabaserte organisering/ temabasert undervisning
    Drammen vgs og Notodden vgs
  • Digitale prosjekt
    Thor Heyerdahl vgs og Horten vgs
  • Teknologi/ elektronikk
    Drammen vgs, Lier vgs, Thor Heyerdahl vgs og Kongsberg vgs
  • Utvikling av barnehagekompetanse
    Lier vgs 
  • Spes.ped og livsmestring, dysleksivennlig
    Drammen vgs, Lier vgs, Thor Heyerdahl vgs Porsgrunn vgs og Horten vgs
     

To studenter som samarbeider


Forskning, utvikling og innovasjonsprosjekter vi holder på med nå

Utvikling av tverrfagleg webinar på tvers av USN-campus

Prosjektet tar utgangspunkt i den nasjonale strategien Lærarutdanning 2025, som set søkelyset på dei vedvarande utfordringane praksisrelevans, forskingsforankring og tverrfagleg samarbeid i lærarutdanningane.

 

Prosjektet inkluderer universitetsskular, kombinasjonsstillingar, praksisadministrasjonen, faglærarar i aktive forskingsgruppe og internasjonale partnarar og skal utvikle tverrfaglege webinar på tvers av campusar (Ringerike, Vestfold og Notodden) knytt opp mot dei tre tverrfaglege temaa i skulen. I planlegging og gjennomføring av desse webinara deltek faglærarar på tvers av fag og forskingsgrupper og fire universitetslektorar/lærarar i kombinasjonsstillingar. Me ønsker å sette søkelyset på å vidareutvikle samarbeidet om desse webinara, gjennom ein styrking av koplinga til praksisfeltet (universitetsskular og eksternfinansierte internasjonale nettverk) og forskargrupper (der faglærarane i PPU er aktive).

 

Prosjektleiar Åsmund Aamaas, HIU
 

Videreføring av forprosjektet «Arbeidslivsrettet bruk av AR i Kongsberg»

I forprosjektet var det tidligere arbeidet med å

  1. Utvikle en kunnskapssammenstilling av om integrasjon mellom praksis og industri for arbeidslivsrettet bruk av AR teknologi i videregående skole.
  2. Etablere systematiske samarbeid med relevante kompetansemiljøer ved USN, Kongsberg vgs. og Kongsbergregionens Klyngeprogram for AR teknologi
  3. Pilotere et arbeidslivsrettet undervisningsopplegg med bruk av AR ved KKY.

Kunnskapsgjennomgangen viser at mye av forskningen om arbeidslivsrelevans gjennom bruk av AR er basert på teknologidrevne initiativ og at det er behov for mer systematiske kunnskaper og større forståelse for hvordan slike tverrfaglige samarbeid kan skape arbeidslivsrelevante læringsaktiviteter med AR. AR-teknologien bidra til å møte et økt behov for digitalundervisning og fleksibilitet i elevenes opplæring. Forskningen på feltet kan skape grunnlag for å identifisere og utvikle modeller som kan bidra til bedre integrasjon mellom praksis, forsking og industriens behov for fremtidig arbeidskraft. I fase 2 er formålet å etablere et samarbeid med relevante kompetansemiljøer i Norden på området. 

Prosjektleder: Camilla Wiig, HIU
Universitetsskole i prosjektet: Kongsberg
 

Temabasert tverrfaglig undervisning på VG1 studieforberedende 

Prosjektet har til hensikt å utprøve en temabasert tverrfaglig undervisningsmetode for utvalgte fag på VG1 studieforberedende program i videregående skole med utgangspunkt i læreplanene i Kunnskapsløftet 2020 og med fokus på elevaktivisering og dybdelæring.

For de utvalgte klassene og USN Profesjon: FOUI-tildeling 2022-23 (også vedlagt info om tildeling 2021-22) 6/12 fagene vil undervisningen organiseres i tverrfaglig prosjekt med temabasert oppgaveløsing. I to prosjektuker blir timeplanen løst opp. Første periode har temaet livsmestring. Andre periode har temaet bærekraftig utvikling. Prosjektet skjer i samarbeid med Thor Heyerdal vgs som er USNUniversitetsskole og involverer blant annet en lærer i kombinasjonsstilling.

Metode for analyse og evaluering av prosjektet, underveis og til slutt, vil være deltakende observasjon og intervjuer av fokusgrupper, samt måling og evaluering av elevens måloppnåelse i henhold til læreplanene. Resultatet vil bli brukt i undervisningen i profesjonsemnene i lektorprogrammet. Lærere fra THVS vil delta i undervisning på campus. 

Prosjektleder: Anita Nordli, HH
Universitetsskole i prosjektet: Thor Heyerdal

Mangfold, inkludering og livsmestring 

Dette er en videreføring av det pågående prosjektet som startet høsten 2021 der Porsgrunn vgs. med avdelingene for elevtjenester og arbeid- og hverdagslivstrening (AHT), Institutt for helse- sosial og velferdsfag (IHSV) og Institutt for pedagogikk (IPED) samarbeider om et prosjekt som har til formål å verdsette mangfold, skape trygge skolemiljø og å forebygge utenforskap blant barn og unge.

Livsmestring i klasserommet er et forebyggende arbeid som retter seg mot alle elever. PVS har i tillegg løftet frem behovet for en mer målrettet innsats for elever med kort botid i Norge, da det er mange som har utfordringer knyttet til psykisk helse og livssituasjon og høy frafallsrate. Inkludering og livsmestring handler også om overgangen fra skole til arbeidsliv. AHT ved PVS arbeider også målrettet for at flere elever med funksjonsnedsettelser får en yrkesrettet utdanning og lærlingplass. Prosjektet er tilknyttet BA og MA i barnevern og vernepleie samt MA i pedagogikk (emnet relasjonskompetanse)
 

Prosjektleder: Sabine Gehring, HS
Universitetsskole i prosjektet: Porsgrunn

Ledelse av vurderingspraksis i profesjonsfellesskap - kompetanseutvikling og forskningsarbeid knyttet til skolelederes arbeid med vurdering i VGO

I prosjektet ledelse av vurderingspraksis i profesjonsfellesskap forståes vurderingspraksis bredt. Det tas utgangspunkt i skolenes arbeid med vurdering for læring, og vil også ta opp vurdering av kvalitet, samt vurdering i et styrings- og kontrollperspektiv.

Det er ledernes eget profesjonsfellesskap, samt deres ledelse av lærernes profesjonsfellesskap, som står i fokus. Prosjektet er knyttet til universitetsskolene Drammen vgs. og Lier vgs. I prosjektets første år planlegges workshops, foredrag og samtaler hvor hhv. hele personalgruppen, hele ledergruppen og enkelt-ledere deltar på hver skole. Prosjektdeltakere fra USN bidrar gjennom disse møtepunktene med oppdatert forskning om vurdering, skoleledelse og profesjonsfellesskap, og som en samtalepartner for skolelederne.

Prosjektet er knyttet til CLASS-prosjektet og resultater fra det vil bli formidlet der det er relevant. Det er et mål å stimulere til kritisk tenkning og refleksjon rundt ledernes og skolenes vurderingspraksiser med utgangspunkt i filosofiske dialoger.

Prosjektleder: Rikke Sundberg, HH
Universitetsskoler i prosjektet: Lier og Drammen

Inkludering og livsmestring – utvikling av tverrprofesjonelle praksisstudier og forskningssamarbeid.

I forbindelse med universitetsskoleavtalen som er i prosess mellom USN og Porsgrunn videregående skole (PVS) er det et samarbeid knyttet til begrepet «Livsmestring».

Prosjektet ønsker å utvikle praksisstudier knyttet til bachelorutdanningene i barnevern og vernepleie. Masterstudenter fra master i samfunn og helse og master i pedagogikk vil belyse problemstillinger fra PVS. Det planlegges seminar der bachelor – og masteroppgaver skal presenteres og en work-shop. Det er prosjektdeltakere fra forskergruppene Oppvekst og utdanning, og VETUG.

Kontaktperson/prosjektleiar: Sabine Gehring
Universitetsskoler i prosjektet: Porsgrunn + Horten og Thor Heyerdal