Aktuelle ressurser
Ressurser for deg som universitetsskole. Kontakt oss på kommunikasjon@usn.no dersom du ønsker å bestille en ressurs, eller vil diskutere muligheter for samarbeid.
Bestill egne studieforedrag
Studieforedrag som retter seg mot en spesiell linje på vgs. F.eks en sykepleierstudent som besøker en klasse som går helse- og oppvekst.
Våre studenter på besøk til skolen
For å snakke om overgangen fra å være elev til å bli student. Studieforberedende informasjon.
- Hva kreves av deg som student?
- Hvordan er det å være USN-student?
- Dette er studiene som USN tilbyr
Fagdag på campus
Her får du korte foredrag om aktuelle temaer. Du får innblikk i forskningens verden og besøker laboratorier og får konkrete oppgaver.
Student for en dag
Prøv deg som student for en dag og bli med på aktiviteter som forelesninger, studentidrett og sosialt samvær med studentene.
Forskning, utvikling og innovasjonsprosjekter
Utvikling av tverrfagleg webinar på tvers av USN-campus
Prosjektet tar utgangspunkt i den nasjonale strategien Lærarutdanning 2025, som set søkelyset på dei vedvarande utfordringane praksisrelevans, forskingsforankring og tverrfagleg samarbeid i lærarutdanningane.
Prosjektet inkluderer universitetsskular, kombinasjonsstillingar, praksisadministrasjonen, faglærarar i aktive forskingsgruppe og internasjonale partnarar og skal utvikle tverrfaglege webinar på tvers av campusar (Ringerike, Vestfold og Notodden) knytt opp mot dei tre tverrfaglege temaa i skulen. I planlegging og gjennomføring av desse webinara deltek faglærarar på tvers av fag og forskingsgrupper og fire universitetslektorar/lærarar i kombinasjonsstillingar. Me ønsker å sette søkelyset på å vidareutvikle samarbeidet om desse webinara, gjennom ein styrking av koplinga til praksisfeltet (universitetsskular og eksternfinansierte internasjonale nettverk) og forskargrupper (der faglærarane i PPU er aktive).
Prosjektleiar: Åsmund Aamaas, HIU
Videreføring av forprosjektet «Arbeidslivsrettet bruk av AR i Kongsberg»
I forprosjektet var det tidligere arbeidet med å
- Utvikle en kunnskapssammenstilling av om integrasjon mellom praksis og industri for arbeidslivsrettet bruk av AR teknologi i videregående skole.
- Etablere systematiske samarbeid med relevante kompetansemiljøer ved USN, Kongsberg vgs. og Kongsbergregionens Klyngeprogram for AR teknologi
- Pilotere et arbeidslivsrettet undervisningsopplegg med bruk av AR ved KKY.
Kunnskapsgjennomgangen viser at mye av forskningen om arbeidslivsrelevans gjennom bruk av AR er basert på teknologidrevne initiativ og at det er behov for mer systematiske kunnskaper og større forståelse for hvordan slike tverrfaglige samarbeid kan skape arbeidslivsrelevante læringsaktiviteter med AR. AR-teknologien bidra til å møte et økt behov for digitalundervisning og fleksibilitet i elevenes opplæring. Forskningen på feltet kan skape grunnlag for å identifisere og utvikle modeller som kan bidra til bedre integrasjon mellom praksis, forsking og industriens behov for fremtidig arbeidskraft. I fase 2 er formålet å etablere et samarbeid med relevante kompetansemiljøer i Norden på området.
Prosjektleder: Camilla Wiig, HIU
Universitetsskole i prosjektet: Kongsberg
Temabasert tverrfaglig undervisning på VG1 studieforberedende
Prosjektet har til hensikt å utprøve en temabasert tverrfaglig undervisningsmetode for utvalgte fag på VG1 studieforberedende program i videregående skole med utgangspunkt i læreplanene i Kunnskapsløftet 2020 og med fokus på elevaktivisering og dybdelæring.
For de utvalgte klassene og USN Profesjon: FOUI-tildeling 2022-23 (også vedlagt info om tildeling 2021-22) 6/12 fagene vil undervisningen organiseres i tverrfaglig prosjekt med temabasert oppgaveløsing. I to prosjektuker blir timeplanen løst opp. Første periode har temaet livsmestring. Andre periode har temaet bærekraftig utvikling. Prosjektet skjer i samarbeid med Thor Heyerdal vgs som er USNUniversitetsskole og involverer blant annet en lærer i kombinasjonsstilling.
Metode for analyse og evaluering av prosjektet, underveis og til slutt, vil være deltakende observasjon og intervjuer av fokusgrupper, samt måling og evaluering av elevens måloppnåelse i henhold til læreplanene. Resultatet vil bli brukt i undervisningen i profesjonsemnene i lektorprogrammet. Lærere fra THVS vil delta i undervisning på campus.
Prosjektleder: Anita Nordli, HH
Universitetsskole i prosjektet: Thor Heyerdal
Mangfold, inkludering og livsmestring
Dette er en videreføring av det pågående prosjektet som startet høsten 2021 der Porsgrunn vgs. med avdelingene for elevtjenester og arbeid- og hverdagslivstrening (AHT), Institutt for helse- sosial og velferdsfag (IHSV) og Institutt for pedagogikk (IPED) samarbeider om et prosjekt som har til formål å verdsette mangfold, skape trygge skolemiljø og å forebygge utenforskap blant barn og unge.
Livsmestring i klasserommet er et forebyggende arbeid som retter seg mot alle elever. PVS har i tillegg løftet frem behovet for en mer målrettet innsats for elever med kort botid i Norge, da det er mange som har utfordringer knyttet til psykisk helse og livssituasjon og høy frafallsrate. Inkludering og livsmestring handler også om overgangen fra skole til arbeidsliv. AHT ved PVS arbeider også målrettet for at flere elever med funksjonsnedsettelser får en yrkesrettet utdanning og lærlingplass. Prosjektet er tilknyttet BA og MA i barnevern og vernepleie samt MA i pedagogikk (emnet relasjonskompetanse)
Prosjektleder: Sabine Gehring, HS
Universitetsskole i prosjektet: Porsgrunn
Ledelse av vurderingspraksis i profesjonsfellesskap - kompetanseutvikling og forskningsarbeid knyttet til skolelederes arbeid med vurdering i VGO
I prosjektet ledelse av vurderingspraksis i profesjonsfellesskap forståes vurderingspraksis bredt. Det tas utgangspunkt i skolenes arbeid med vurdering for læring, og vil også ta opp vurdering av kvalitet, samt vurdering i et styrings- og kontrollperspektiv.
Det er ledernes eget profesjonsfellesskap, samt deres ledelse av lærernes profesjonsfellesskap, som står i fokus. Prosjektet er knyttet til universitetsskolene Drammen vgs. og Lier vgs. I prosjektets første år planlegges workshops, foredrag og samtaler hvor hhv. hele personalgruppen, hele ledergruppen og enkelt-ledere deltar på hver skole. Prosjektdeltakere fra USN bidrar gjennom disse møtepunktene med oppdatert forskning om vurdering, skoleledelse og profesjonsfellesskap, og som en samtalepartner for skolelederne.
Prosjektet er knyttet til CLASS-prosjektet og resultater fra det vil bli formidlet der det er relevant. Det er et mål å stimulere til kritisk tenkning og refleksjon rundt ledernes og skolenes vurderingspraksiser med utgangspunkt i filosofiske dialoger.
Prosjektleder: Rikke Sundberg, HH
Universitetsskoler i prosjektet: Lier og Drammen
Inkludering og livsmestring – utvikling av tverrprofesjonelle praksisstudier og forskningssamarbeid.
I forbindelse med universitetsskoleavtalen som er i prosess mellom USN og Porsgrunn videregående skole (PVS) er det et samarbeid knyttet til begrepet «Livsmestring».
Prosjektet ønsker å utvikle praksisstudier knyttet til bachelorutdanningene i barnevern og vernepleie. Masterstudenter fra master i samfunn og helse og master i pedagogikk vil belyse problemstillinger fra PVS. Det planlegges seminar der bachelor – og masteroppgaver skal presenteres og en work-shop. Det er prosjektdeltakere fra forskergruppene Oppvekst og utdanning, og VETUG.
Kontaktperson/prosjektleiar: Sabine Gehring
Universitetsskoler i prosjektet: Porsgrunn + Horten og Thor Heyerdal