Andreas Espolin Johnson har jobbet med undervisning og veiledning i mange år, og ønsket seg en formell kompetanse innenfor et fagfelt han var veldig fascinert av; nemlig norsk.
– Målet mitt med å studere norskdidaktikk er ikke nødvendigvis at jeg vil jobbe i videregående skole. Jeg ønsker meg en formell og solid kompetanse i norsk og pedagogikk, slik at jeg kan kombinere de fagområdene også i andre stillinger, forteller han.
Tett miljø
Undervisningskreftene og det tette miljøet er det mest positive med studiet for ham:
– Vi har utrolig dyktige og engasjerte forelesere, uten tvil. Det er også svært positivt med det tette miljøet på campus Vestfold. Det er kort vei til fagmiljøet, og det er enkelt å be om hjelp, sier Andreas, som skriver masteroppgave om Jon Fosses verk Kvitleik.
Andreas melder at studiet har gitt ham en solid teoretisk forankring:
– Årene på USN har gjort at jeg føler meg trygg og kompetent i undervisningssituasjoner. I denne masterutdanningen har jeg også vært innom temaer og emner som det ikke snakkes så mye om i norsk skole. På denne måten føler jeg at jeg har noe ekstra å bidra med i en fremtidig lærerjobb, sier han.
Spennede samlinger
Betydning av å møte studenter og fagansatte fysisk på samlinger har vært viktig for både trivsel og faglige utvikling:
– Den sosiale delen av læringa er helt essensiell. For å gi teorien dybde og perspektiv, er diskusjoner og aktiviteter med studenter og fagansatte viktig. Studiet legger opp til faglige diskusjoner og læringsaktiviteter som gjør det spennende å møte på samling, sier han.