Økonomi og ledelse-student Anneline ved Texas Tech University

Illustration Photo Texas Tech

Hvem er jeg?

Anneline Solberg studerer økonomi og administrasjon på campus Ringerike, og har valgt å ta et semester ved Texas Tech University.

Fasiliteter på campus

Campus er veldig stort, og det er mye mer man kan gjøre på skolen. Feks; det er løpebaner ute og stort treningssenter med basseng.

Var det kulturforskjeller?

Vi har ikke rukket å gjøre så mye utenfor Lubbock enda, men vi har planer om å dra noen steder utover semesteret. Vi har vært en helg i Dallas med mange av utvekslingsstudentene hvor vi var på en fornøyelsespark som heter Six-Flags, dette var veldig gøy. Forrige helg var vi i New Mexico med noen andre nordmenn og en engelskmann vi har møtt. Her var vi i en grotte og så dro vi på hiking, en super opplevelse.
Det mest spennende her er ”game day”. Dette er en happening som tar hele dagen. Stadion her tar ca 75 000, så det er veldig bra stemning og veldig gøy på kamp.

Anneline forteller at hun trives godt, og en hovedårsak til dette er menneskene hun er sammen med og møter. - Alle er veldig imøtekommende og hyggelige. Det er også veldig lett å bli kjent med nye mennesker, mange kommer bort og lurer på hvor vi er fra og spør om vi trenger hjelp med noe. Ellers er det veldig varmt og fint vær her, det er veldig deilig. Siden man først er et annet sted blir det også til at man finner på mye mer.

Hvordan var studiet?

Ved TTU tar Anneline fagene "Finanacial Management", "Financial Markets and Institutions", "Managing Human Resources", "Organization and Management" og "International Marketing". Anneline forteller at det er veldig annerledes å gå på TTU enn hennes studieerfaring fra Norge. - Her tar de attendence i mange timer, vi har også mye mer lekser, oppgaver og presentasjoner underveis, som alt sammen teller mot karakteren. I tillegg til dette er det mellom 3-4 eksamener i hvert fag. Disse er heller ikke som i Norge. En eksamen gjelder 4-6 kapitler, når den er ferdig legger vi disse emnene fra oss, også er neste eksamen om de 4-6 neste kapitlene. Eksamen består for det meste av multiple choice spørsmål, men det er også noen fag hvor vi har short-answers.

Anneline opplevde oppstarten som noe vanskelig, særlig å forstå systemene på TTU, da så og si alt er nettbasert: Både boka, oppgaver og noen eksamener gjøres over nett og man må kjøpe tilgang. Alle de ulike fagene bruker forskjellige nettsteder, så dette var veldig forvirrende i starten. -Vi er på en måte junior her, så de fleste andre er kjent med systemene og derfor var det ikke så mye gjennomgang av hvordan man brukte de. Dette var litt vanskeligere enn jeg trodde på forhånd, men etterhvert som man kommer inn i ting blir alt mye lettere.

Anbefaler jeg utveksling?

Jeg føler jeg får veldig mye ut av det å være her. Både engelsken generelt og business engelsken har blitt mye bedre. Dette føler jeg er en veldig stor fordel. Det er også en litt annerledes studieteknikk jeg bruker her siden det er nye oppgaver og eksamener nesten hver uke. Dette kommer jeg til å ta med meg videre. Det er også presentasjoner og i noen fag mer muntlig aktivitet som teller. Dette gjør at man må gå litt utenfor komfortsonen, og takle ting man ikke er helt forberedt på, noe som absolutt er en stor fordel å ha erfart.
Hun mener det er nyttig å reise på utveksling, både for faget sin del, av årsakene listet ovenfor, men det er også en god del andre årsaker til å reise ut: Man blir kjent med mange nye mennesker, blir kjent med en ny kultur og et nytt sted, blir god i engelsk, opplever og lærer mange ting man ikke ville gjort hjemme.
Les mer om Texas Tech University (TTU)
Dette reisebrevet handler om
done TTU
done USA