Arbeids- og læringsformer

Det finnes mange ulike arbeids- og læringsformer, også når disse er nettbaserte.

Vi legger stadig større vekt på studentaktive former. Det er i tråd med den økende interessen for såkalt "omvendt undervisning" eller "Flipped Classroom".

Nedenfor presenterer vi kort noen arbeids- og læringsformer du vil møte som nettstudent. Ved USN bruker vi primært webkonferansesystemet Zoom i den nettbaserte undervisningen, men i noen tilfeller vil vi også bruke Teams i gruppearbeid, veiledning m.m.

  • Forelesning er en undervisningsform der faglærer presenterer og diskuterer et faglig tema/ problemstilling knyttet til et spesifikt emne med utgangspunkt i pensum. Nettbaserte forelesninger ved USN er enten asynkrone eller synkrone.
    • Asynkrone forelesninger er opptak som legges ut på læringsplattformen Canvas, og kan sees av studenten etter hvilket tidspunkt som passer.
    • Synkrone forelesninger foregår primært i Zoom, med studenter tilstede i sanntid. I hybrid undervisning er noen også tilstede i salen på campus, og det er mulighet til å stille spørsmål og ha en dialog med foreleseren. Synkrone forelesninger har ofte obligatorisk oppmøte. Noen nettbaserte studier ved USN tar opptak av alle synkrone forelesninger, og gjør opptakene (video eller lyd) tilgjengelige for studentene i etterkant av undervisningen.
  • Gruppearbeid er lærer- eller studentdrevet, og innebærer at mindre grupper av studenter samarbeider om et felles prosjekt eller en oppgave, og løser den i felleskap. Gjennom tilgang til virtuelle grupperom i Zoom kan studentene møtes i sanntid til fastsatte tidspunkt med lyd og bilde, diskutere oppgaver og utveksle dokumenter med hverandre.
  • Seminar er en uformell undervisningsform, der faglærer og studenter arbeider sammen om løsninger av fagspesifikke oppgaver / prosjekter. I nettbaserte seminarer møtes studenter og faglærer i sanntid til fastsatte tidspunkter i et virtuelt rom i Zoom (se våre tips og råd om nettvett i webkonferanser).
  • Veiledning kan enten foregå gruppevis eller personlig mellom student og faglærer. I egne webkonferanserom møtes student og faglærer i sanntid til fastsatte tidspunkter. I en veiledning gjennomgås skriftlige besvarelser, muntlige fremlegg eller annet studentarbeid som diskuteres med faglærer, og som faglærer gir tilbakemelding på.
  • Læringsressurser er summen av alt undervisningsmateriale som produseres eller deles av faglærer på et emne, og som gjøres tilgjengelig for studentene. Slike ressurser kan inkludere opptak av undervisning, filmer, tekstdokumenter, linker til viktige nettsteder m.m. Ressursene gjøres tilgjengelige for studentene via læringsplattformen Canvas, og er som hovedregel tilgjengelig fra den legges ut og ut semesteret.
  • Selvstudium er det arbeidet du legger ned i studiene dine, som ikke inngår i det fastsatte undervisningstilbudet. Selvstudier er lesing av pensumlitteratur og annen relevant faglitteratur, bruk av tilgjengelige læringsressurser, skriving av oppgaver m.m.