– Et gjennombrudd for tegnspråklige studenter

Erik Johan Sagen og medstudenter i en undervisningssituasjon. Foto
TEGNSPRÅK: Student Erik Johan Sagen (til venstre på rad to) i lydløs diskusjon med sine tegnspråklige medstudenter. (Foto: Ingvild G. Sildnes / USN)

Vi markerer FN-dagen for tegnspråk ved å løfte fram en av våre tegnspråklige studenter: Erik Johan Sagen.

Erik Johan Sagen. FotoI anledning FN-dagen for tegnspråk – 23. september, har vernepleierstudent Ole Johan Sagen skrevet en kronikk om hvordan det er å være tegnspråklig, og hvordan han opplever å gå på vernepleierutdanningen vår.

– Jeg benytter anledningen til løfte fram og applaudere et stort gjennombrudd for tegnspråklige som har funnet sted på Universitetet i Sørøst-Norge (USN) sin campus i Porsgrunn, og som jeg håper og forventer at vil skape en endring i hele akademia, skriver han.

LES KRONIKKEN : – Et gjennombrudd for tegnspråklige studenter (usn.no)

Han er én av tolv studenter på vernepleierutdanningen i Porsgrunn tatt opp i en egen kvote for døve studenter som snakker tegnspråk.

Dette tilrettelagte studietilbudet er resultatet av prosjektet Tegnspråklig vernepleierutdanning (2019-2022), som er et samarbeid mellom NTS Kompetanse og USN med støtte fra Stiftelsen Dam og Norges Døveforbund.

Ekskludering og utenforskap

De 12 studentene går i samme kull som andre hørende studenter som har kommet inn på utdanningen, men de får tilbud om å være med i studiegruppe sammen med andre døve studenter.

Vernepleierutdanningen ved campus Porsgrunn har gjennom årene hatt flere døve studenter som har brukt tegnspråktolk for å delta i undervisningen, men til nå har disse studentene stort sett vært alene om å snakke tegnspråk i sine kull.

Flere av de døve studentene i årets kull forteller at de tidligere har prøvd seg som studenter, men følt på både ekskludering og utenforskap i møte med akademia. Flere av dem hadde gitt opp drømmen om høyere utdanning, og er entusiastiske til tilbudet på USN.

– Til dekket bord

– Det er så uvant å komme til dekket bord. Først nå får jeg et innblikk i hvordan det er å være vanlig student. Vi er så vant til å si ifra og planlegge, men her er det bare å møte opp. Alt ligger klart, sa Vivi Hurtley Thordarson til Porsgrunns Dagblad i forbindelse med studiestarten i høst.

Også hennes medstudent Tiril Gjermundbo ble intervjuet av Porsgrunns Dagblad og hadde følgende å si:

– Det føles som en utrolig luksus. Jeg er vant til å kjempe og bruke spisse albuer. Men her kan vi prate med vårt eget språk, da blir alt mye mer avslappende.

LES OGSÅ: – Viktig bidrag til et mer inkluderende arbeidsliv og samfunn