Endelig kan Eivind planlegge studietur til Romania

Universitetslektor Eivind Arne Fauskanger gleder seg til å reise med USN-studenter til Romania til høsten, og ta imot rumenske studenter på campus Kongsberg.
TIL ROMANIA: – Studentene som har vært der tidligere har vært veldig fornøyd med oppholdet, forteller Eivind Arne Fauskanger.

Universitetslektor Eivind Arne Fauskanger gleder seg til å reise med USN-studenter til Romania i høst, og ta imot rumenske studenter på campus Kongsberg.

Og studentene hans er ikke de eneste. Flere fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN) skal til Europa i høst, noe du leser om litt lenger ned i teksten.

– Studentene skulle egentlig reist til Romania i førsteklasse, men måtte jo bli hjemme på grunn av pandemien. Til høsten går de i tredjeklasse og vi satser på at de kan dra, forteller universitetslektor Eivind Arne Fauskanger.

Siden 2019 har USN Handelshøyskolen på Kongsberg hatt studieturer til Babeș-Bolyai University i Cluj-Napoca. Det er Romanias fjerde største by med cirka 400 000 innbyggere og 50 000 studenter. Likeledes har Fauskanger & co tatt imot rumenske kolleger og studenter på studietur til Kongsberg.

LES OGSÅ: Over 20 000 vil studere ved USN

EØS-finansiering

Prosjektet er finansiert med EØS-midler og de norske studentene får stipend som dekker utgifter både til reise og opphold for uken i Romania. Studieturene er en del av prosjektet Sustainable business, continuous learning and diversity (SUB-FLY).

Fauskanger sier at Handelshøyskolen ved det rumenske universitetet holder høyt nivå.

– Romania har over tjue millioner innbyggere, og slett ikke alle får muligheten til å studere ved et universitet. Dermed blir studentene svært faglig kompetente. Det er et veldig høyt nivå både på studenter og ansatte, sier Fauskanger.

Han inviterer 40 tredjeklassinger på økonomi og ledelse i Kongsberg og Drammen til å søke om å bli med på turen i uke 39, som er uken før høstferien i Buskerud.

Gode erfaringer fra tidligere besøk

– Vi blander gruppene slik at norske og rumenske studenter går sammen. Studieturen inkluderer bedriftsbesøk i byen som gruppene bruker som grunnlag for å lage forretningsplaner. Vi har et ganske grundig faglig opplegg i samarbeid med handelshøyskolen der, sier Fauskanger.

Han forteller også om et godt sosialt opplegg der de rumenske studentene tar vare på de norske og inviterer til studentaktivitetene i Cluj.

– Dette er en by på størrelse med Bergen og Trondheim, så det er mye studentaktiviteter der. Studenter som har vært der tidligere har vært veldig fornøyd med oppholdet, både den faglige og sosiale delen, forteller Fauskanger.

LES OGSÅ: Tok med studentene på direktesendt rundtur i Stockholm

Europeisk utveksling til høsten

Rundt to hundre studenter har søkt om utvekslingsopphold ved USNs europeiske partnerinstitusjoner, mange med stipend gjennom Erasmus-ordningen.

Heidi Tovsrud Knutsen

– Covid-19 har gått hardt utover studentenes mulighet til å reise på utvekslingsopphold i utlandet. På grunn av uforutsigbarhet og stengte grenser har det vært nærmest umulig siden mars 2020. Til høsten kan de forhåpentligvis reise igjen, sier Heidi Tovsrud Knutsen, som leder seksjon for internasjonalisering.

USN har besluttet å sende studenter på utveksling innenfor Europa, men ikke til land utenfor.

– Dessverre kan vi ikke sende studenter i praksis innenfor helse- og sosialvitenskap eller på lærerutdanning til utlandet riktig enda, sier Knutsen.

LES OGSÅ: Stadig flere USN-studenter søker utveksling

En boost for Erasmus

– Forhåpentlig er vi tilbake til en mer normalisert situasjon i vårsemesteret 2022. Hyggelig er det imidlertid at dette gir mobiliteten innenfor Erasmus en skikkelig boost. Mange studenter får nå en verdifull europeisk erfaring med seg i bagasjen videre, fortsetter Knutsen.

USN tar også imot internasjonale utvekslingsstudenter til høsten, og nesten 300 studenter har søkt utveksling til USN. Spesielt programmene innenfor økonomi/ledelse og kroppsøving/idrett/outdoor education er populære blant studenter ved partnerinstitusjonene.

– Vi håper på mer åpne grenser i august slik at vi kan ta imot studentene på campus ved studiestart. Så lenge studentene overholder karanteneplikten og følger innreisereglene, kan de fint komme til Norge. Det avhenger av at det åpnes for at utenlandske studenter uten permanent opphold kan få komme inn i landet igjen, sier Heidi Tovsrud Knutsen.

LES OGSÅ: SHoT-undersøkelsen: – Vi tar studenthelsen på alvor