Her finner du podkaster fra USN

Podkasten MARK-IT drives av universitetslektor Terje Andersen ved USN Handelshøyskolen og tre av studentene hans.Foto av dem
PODKAST MED STUDENTENE: Podkasten MARK-IT drives av universitetslektor Terje Andersen ved USN Handelshøyskolen og tre av studentene hans.

Mange på USN lager podkast, og tilbudet vokser hele tiden. Nå har vi samlet poddene på et sted.

usn.no/podkast finner du programmer om alt fra markedsføring til retorikk og vitenskapelig metode.

Driver podkast med studentene

«MARK-IT» er en podkast om markedsføring og strategi, og er inne i sin andre sesong. Den drives av universitetslektor Terje Andersen ved USN Handelshøyskolen og tre av studentene hans.

Podkasten kommer ut en gang i uken, og temaene kobler pensum med aktuelle hendelser i næringslivet. De har ofte med seg gjester utenfra, og i siste episode har de med seg Simon Stordalen, adm.direktør i eiendomsselskapet Bratsberg.

Her snakker de om hvordan utvidet bruk av hjemmekontor kan påvirke næringslivet. De tar også opp aktuelle temaer som korona-håndteringen til Hurtigruten og situasjonen som reiselivsnæringen står i.

– Jeg er veldig opptatt av at dette skal gi verdi til lytterne, enten de er studenter eller andre som er opptatt av temaene vi tar opp. Vi har informert om podkasten internt på fakultetet, slik at studenter på andre campuser også kan få den med seg, sier Terje Andersen.

Temaene som blir tatt opp skal kunne kobles til fagene han underviser.

– Men vi er opptatt av å bruke aktuelle eksempler fra det som skjer i samfunnet. Podkast er en kommunikasjons-plattform som vokser mye, og som brukes av unge voksne. Vi har sett en betydelig vekst i lyttertallene i høst, når vi har spisset temaene enda mer. Vi prøver å ta opp temaer som er i tiden, sier Terje Andersen.

Podkast om god undervisning

I en av de siste episodene av «eDU-podden» snakker programleder Liv Lofthus med Lars Ueland Kobro, prosjektleder for det nye deltidsstudiet «Bærekraftig entreprenørskap».

Studiet er for «korona-russen», voksne unge født i 2000 og 2001, og etablert i rekordfart i samarbeid med Vestfold og Telemark fylkeskommune og NAV.

eDU-podden  er produsert av USNs enhet for digitalisering og utdanningskvalitet. Den kan være interessant for deg som driver med undervisning selv, fordi den tar opp aktuelle temaer innen høyere utdanning. Leder for eDU, Svend Andreas Horgen, har stor tro på podkast-formatet:

– Det er et format som appellerer til veldig mange i dag. Det er lett tilgjengelig og fleksibelt. Du kan høre når det passer for deg. Selv hører jeg gjerne podkast når jeg driver med husarbeid.

– Hva er poenget med eDU-podden?

– eDU-podden er en veldig fin mulighet til å vise gode eksempler på alt som skjer av god undervisning på USN. Her får du møte forelesere som har prøvd ulike opplegg. USN får en stemme i en stor nasjonal dugnad, der vi dokumenterer det som blir gjort, og bidrar i den store samtalen om læring, sier Horgen.

Han ser på det som et ledd i å fremme delingskultur.

– Podden handler om alt fra de små nære ting som underviseren står i til daglig, til store spørsmål om læring, vurdering og digitalisering i høyere utdanning.

Vil formidle kunnskap

«Sosialpodden»  er en fagpodkast fra institutt for helse-, sosial- og velferdsfag.

– Målet er å dele ideer og tanker med andre utdannere på USN og ellers i landet, samtidig som vi bidrar som kunnskapsformidler ut i samfunnet. Vi håper jo også at vi får lyttere som har lyst å studere hos oss, gjennom å ha blitt engasjert i noen av teamene vi diskuterer, sier universitetslektor og programleder Steinar Vikholt.

I en av de siste episodene ser Sosialpodden på hvordan kommende vernepleiere og barnevernspedagoger (og andre profesjonsutøvere) engasjerer seg i den offentlige debatten.

– Episoden tar utgangspunkt i et undervisningsopplegg hos oss.  Siden 2015 har opplegget resultert i nærmere 200 debattinnlegg fra studenter i lokale og nasjonale medier.  Målet med dette undervisningsopplegget er at vernepleiere og barnevernspedagoger i fremtiden tør å bidra inn i det offentlige ordskiftet, sier Vikholt.

usn.no/podkast

På usn.no/podkast finner du en rekke podkaster med ulike temaer. Alle er produsert ved USN . Det produseres også mange lydfiler av studenter og ansatte på USN, som en del av undervisningen. Her vil målgruppen ofte være begrenset innad på studiet eller kurset.  Disse finner du ikke på usn.no/podkast.

En podkast består av mange episoder som kommer med jevne mellomrom. De fleste lyttere abonnerer på podkasten og får dermed automatisk levert neste episode i sin podkast-app, men det går også an å spille av enkeltepisoder uten å abonnere. Det fine med usn.no/podkast er at du får oversikt over alle relevante USN-podkaster.

Disse podkastene ligger der nå:

• eDU-podden
  • Kristin og Pias metodepod