Problemer med synet? Dette er fonten du bør bruke.

Studenter som leser i gruppe. Bli student på USN. Foto
Illustrasjonsbilde: iStockphoto

Hvilken font er den beste for personer med svekket syn? - Flere undersøkelser bekrefter at Courier er den beste fonten, sier professor Susana Chung fra Berkely School of Optometry i California.

Hun en av verdens ledende synsforskere, og deltok på Kongsberg Vision Meeting 2018, som arrangeres av Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse og senterets leder, professor Rigmor Baraas.

LES OGSÅ:  Mer lys gav pensjonister bedre liv

Temaet for årets konferanse var synssvekkelser, eldre og lys. Den årlige konferansen samler verdensledende forskere og norske optikere og eksperter på øyehelse. Den presenterer cutting edge forskning, og også lysdesign-miljøet ved USN med. En hel dag på konferansen var også i år viet temaet lys. Syn og lys henger nøye sammen, og er noe som USN-forskerne ofte snakker om, også til media som er stadig mer opptatt av dette.

Professor Chung fra Berkely gikk i sitt foredrag gjennom forskning som er gjort på det å forbedre leseferdighetene til synshemmede. Og riktig font er altså et grep.

Professor Susana Chung fra Berkely School of Optometry deltar på Kongsberg Vision Meeting. Fotografert sammen med professor RIgmor Baraas. Foto: Jan-Henrik Kulberg

– Vi så at lesehastigheten økte med ti prosent ved bruk av Courier, så det er en bedre font for personer med redusert syn. Jeg vet at ikke alle liker Courier fordi den ikke ser så fin ut, men det er altså den fonten vi anbefaler, sa Susana Chung fra Berkely.

LES OGSÅ: Godt syn bør ikke være en privatsak

Professor Rigmor Baraas sier tap av lesesyn er noe som oppleves som et betydelig problem hos eldre som utvikler alders-relatert maula degenerasjon (AMD). Dette er en tilstand som gir svekket sentralsyn.

- Når eldre mister synet og i en slik grad at de ikke får lest lenger, så er det krevende. Ikke minst gjelder det i forhold til å kunne greie seg selv, men også fordi omgivelsen har vanskeligheter med å forstå at en person ikke bare kan kjøpe seg nye briller for å se bedre, sier Rigmor Baraas.