USN-ekspertise bidrar til banebrytende miljøforskning

GRØNN KRAFT: Et sikkert, motstandsdyktig og bærekraftig distribusjonsnett for elektrisitet er essensielt for fremtidens kraftutbygging (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Universitetet i Sørøst-Norge er invitert inn i to viktige forskningssentre for vannkraft og kraftnett.

Forskningssentre for miljøvennlig energi (FME) er et program i regi av Norges forskningsråd innenfor langsiktig forskning på fornybar energi, effektivisering, co2-håndtering og samfunnsvitenskap.

Det er i to av disse Universitetet i Sørøst-Norge (USN) nå har blitt invitert inn for å bidra med sin ekspertise.

– Dette er vi stolte av. Disse sentrene tar sikte på å møte de store utfordringene energisystemet vårt står overfor: fornye og oppgradere vannkraften, samt effektiv, sikker og bærekraftig drift av distribusjonsnett, sier førsteamanuensis Thomas Øyvang, som skal være USNs faglige kontakt for sentrene.

LES OGSÅ: Deltar i EU-forskning om utslippsfri industri

Verdifull ekspertise

De to sentrene der USN nå deltar som partner, fokuserer på fornybar vannkraft og bærekraftig kraftnett.

– Dette er områder der USN kan bidra med betydningsfull erfaring og ekspertise, sier Thomas Øyvang.

Øyvang leder USNs strategiske forskningsområde på klima, miljø og energi. Partnerskapet i forskningssentrene er en del av universitets målrettede arbeid for å utvikle kunnskap til å møte store samfunnsutfordringer.

Thomas Øyvang

Øyvang leder også forskningsrådsprosjektet SysOpt i tett samarbeid med kollega Sambeet Mishra (ekspert innen kraftsystemplanlegging og kraftmarked). SysOpt forsker allerede på samspillet mellom vannkraft og kraftnett. Den verdifulle kunnskapen som SysOpt genererer, vil være et betydningsfullt bidrag fra USN til de nylig etablerte FME-sentrene.

Det vil være forskningsgruppen Electric Power Systems ved Institutt for elektro, IT og kybernetikk (EIK) som vil lede oppfølgingen av disse sentrene de neste åtte årene.

LES OGSÅ: Dette er USNs fem stratgiske forskningsområder.

Dette er forskningssentrene USN skal delta i

• Bærekraftig kraftnett: SecurEL (koordinert av SINTEF)
    Secure, resilient, and sustainable electricity distribution grids. Senteret har som mål å legge til rette for forskning og innovasjon som bidrar til et sikkert, motstandsdyktig og bærekraftig distribusjonsnett for elektrisitet. Fokus er å sikre strømforsyningssikkerheten og bidra til omstillingen til et nullutslippssamfunn.
  • Fornybar vannkraft: FME RenewHydro (koordinert av NTNU)
    Norwegian research center for renewal of hydropower technology. Senteret tar sikte på å løse utfordringer vannkraftsektoren står overfor i møte med økende krav til fleksibilitet og bærekraft, spesielt med innfasingen av store mengder uregulerbar kraft

Forskningssentre for miljøvennlig energi (FME)

• Tidsbegrensede forskningssentre med konsentrert, fokusert og langsiktig forskningsinnsats på høyt internasjonalt nivå.
  • Forskningen er rettet mot fornybar energi, energieffektivisering, CO2-håndtering og samfunnsvitenskap.
  • Ordningen er finansiert av Energidepartementet og forvaltes av Forskningsrådet med finansiering fra Energidepartementet.
  • Den totale finansieringen fra Norges forskningsråd er 1,28 milliarder kroner fordelt på åtte sentre over åtte år. I tillegg finansieres de enkelte sentrene av bidrag fra næringsliv og FoU-partnere.