Disputas: Ann Kristin Larsgaard

Ann Kristin Larsgaard disputerer for doktorgraden. Avhandlingen hennes handler om samskaping i et barnevernfelt.


11 Nov

Praktisk informasjon

Har du spørsmål?

Ann Kristin Larsgaard skal forsvare avhandlingen sin for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Sørøst-Norge.

Ann Kristin Larsgaard. FotoTittel på avhandling: Samskaping som sosial konstruksjon – 
En etnografisk studie av samskaping mellom lærere fra barnevernpedagogutdanninger og unge med erfaring fra barnevernet
 (openarchive.usn.no)

Hun har fulgt doktorgradsprogrammet i kulturstudier ved Fakultet for humaniore, idretts- og utdanningsvitenskap.

Alle interesserte ønskes velkommen til prøveforelesning og disputas.

Sammendrag

Samskaping beskrives i både politiske styringsdokumenter og i forskning som en ny og alternativ samarbeidsform mellom brukere og profesjonsutøvere i velferdsstaten. Intensjonen er å løfte brukere frem som ressurssterke og likeverdige aktører med mulighet for innflytelse. Denne studien har som hensikt å utforske hvordan idealene om likeverd og innflytelse i samskaping kan realiseres innenfor barnevernfeltet som synes å være et felt preget av asymmetriske relasjoner og maktulikhet. Gjennom et etnografisk feltarbeid i utviklingsprosjektet Mitt Liv Utdanning undersøker jeg hvordan likeverd og innflytelse kommer til uttrykk i samskaping mellom unge med barnevernserfaring og lærere ved barnevernspedagogutdanninger. Det empiriske materialet består av kvalitative intervjuer av ungdom og lærere, deltakende observasjon, feltnotater og memos.  

Studien bygger på en sosialkonstruktivistisk forståelse om at samskaping som samarbeidsform gis innhold og mening gjennom samhandling innenfor en kontekst. Derfor har jeg rettet blikket mot relasjonen og møtet mellom unge og lærere og hvilke spenninger og muligheter som utvikles når disse aktørene sammen skal utvikle utdanningens kunnskapsgrunnlag. Analytiske begreper fra Honneths anerkjennelsesteori og Foucaults begrep heterotopiske rom, samt begrepsparet makt over og makt til anvendes til å belyse og drøfte hvordan likeverd og mulighet for innflytelse kommer til uttrykk i en samskapelsesprosess. 

Avhandlingen viser hvordan samskaping handler om både møte mellom mennesker og møte mellom ulike kunnskapsgrunnlag. Disse møtene byr på både muligheter og utfordringer når det gjelder å realisere samskaping. Studien viser at de unges erfaringskunnskap utfordrer, utdyper og nyanserer utdannelsens kunnskapsgrunnlag. Samtidig kommer det frem at ungdommene i noen situasjoner skyves ut av samhandlingsarenaer enten fordi de blir forstått som sårbare med behov for beskyttelse, eller fordi det oppstår konflikt mellom læreres fagkunnskap og ungdommens erfaringskunnskap. Et sentralt funn synes å være at likeverd og mulighet for innflytelse avhenger av at ungdommene får lov å forbli i samhandlingsrommet også når det oppstår uenighet. Her er anerkjennelse, sosial verdsetting og makt av betydning. Avslutningsvis peker studien på at refleksivitet og kritisk refleksjon sammen med de unge er nødvendig for å lykkes med samskaping på en måte som sikrer likeverd og mulighet for innflytelse.