Silje Bergman skal forsvare avhandlingen sin for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Hun har fulgt doktorgradsprogrammet i kulturstudier ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap.
- Tema for prøveforelesning: Det teoretiske grunnlaget for kulturdidaktikk
- Les hele avhandlingen her: Kopiering og deling av visuelle uttrykk i kunst og håndverk (openarchive.usn.no)
Alle interesserte ønskes velkommen til prøveforelesning og disputas.
Det er også mulig å delta digitalt (Zoom).
Sammendrag
Avhandlingen er et svar på behovet for mer forskningsbasert kunnskap om praksiser og regler knyttet til bruk av eksisterende åndsverk i elevers og studenters bildeskaping.
Avhandlingen er artikkelbasert og består av kvalitative delstudier som representeres i tre selvstendige artikler. I artiklene belyses utfordringer ved lån og bearbeidelse av eksisterende verk med utgangspunkt i eksempler både fra kunstverden og empiriske studier, der studenter bruker kopiering som verktøy i bildeskaping.
Resultatene fra de tre delstudiene danner grunnlag for drøfting av overordnet problemstilling i en sammenfattende kappe.
Avhandlingens overordnede problemstilling er:
Hvilke muligheter og utfordringer gir den norske loven om opphavsrett ved bruk av eksisterende visuelle åndsverk, og hvordan kan ansvarlig bruk av åndsverk øves i kunst- og håndverksundervisning?
Bergmans mål med studien har vært å utarbeide et grunnlag for lærere og lærerstudenters kritiske refleksjon over opphavsrett og bruk av åndsverk. Dette arbeidet har inkludert å utvikle mer presise begreper om bildeskapende praksiser i et skjæringspunkt mellom opphavsrett og digital delingskultur.
I avhandlingen presenteres et analyseverktøy med kategorier for interpikturalitet i elev- og studentarbeider som et av avhandlingens bidrag til forskningen på feltet, og til undervisning i kunst og håndverk.
Avhandlingen behandler dels juridiske aspekter ved bildeskapende praksiser, dels kunstverdenens kompleksitet og mangfoldige tolkningsrom, og dels utdanningslandskapet hvor disse perspektivene skal balanseres mellom frihet og beskyttelse.