Disputas: Silje Bergman

Silje Bergman disputerer for doktorgraden. Avhandlingen hennes handler om kopiering og deling av visuelle uttrykk i kunst og håndverk.


01 Nov

Praktisk informasjon

  • Dato: 1 november 2022
  • Tid: kl. 10.00 - 16.00
  • Sted: Notodden, S322
  • Last ned kalenderfil
  • Delta digitalt (Zoom) 

    Program

    Kl. 10.00 Prøveforelesning: Det teoretiske grunnlaget for kulturdidaktikk

    Kl. 11.00 Pause med lett lunsj

    Kl. 12.00 Disputas: Kopiering og deling av visuelle uttrykk i kunst og håndverk (openarchive.usn.no)

    Bedømmelseskomité

    • Førsteopponent: professor emerita Jorunn Veiteberg, kunsthistoriker, forfatter og kurator
    • Andreopponent: førsteamanuensis Ingvill Gjerdrum Maus, Institutt for estetiske fag, OsloMet
    • Administrator: professor Mats Sigvard Johansson, Institutt for tradisjonskunst og folkemusikk, USN

    Veiledere

    • Hovedveileder: førsteamanuensis Anne Solberg, Institutt for estetiske fag, USN
    • Biveileder: professor Marte Sørebø Gulliksen, Institutt for estetiske fag, USN
Har du spørsmål?

Silje Bergman skal forsvare avhandlingen sin for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Sørøst-Norge.

Silje Bergman. FotoHun har fulgt doktorgradsprogrammet i kulturstudier ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap.

Alle interesserte ønskes velkommen til prøveforelesning og disputas.

Det er også mulig å delta digitalt (Zoom). 

Sammendrag

Avhandlingen er et svar på behovet for mer forskningsbasert kunnskap om praksiser og regler knyttet til bruk av eksisterende åndsverk i elevers og studenters bildeskaping.

Avhandlingen er artikkelbasert og består av kvalitative delstudier som representeres i tre selvstendige artikler. I artiklene belyses utfordringer ved lån og bearbeidelse av eksisterende verk med utgangspunkt i eksempler både fra kunstverden og empiriske studier, der studenter bruker kopiering som verktøy i bildeskaping.

Resultatene fra de tre delstudiene danner grunnlag for drøfting av overordnet problemstilling i en sammenfattende kappe. 

Avhandlingens overordnede problemstilling er: 
Hvilke muligheter og utfordringer gir den norske loven om opphavsrett ved bruk av eksisterende visuelle åndsverk, og hvordan kan ansvarlig bruk av åndsverk øves i kunst- og håndverksundervisning? 

Bergmans mål med studien har vært å utarbeide et grunnlag for lærere og lærerstudenters kritiske refleksjon over opphavsrett og bruk av åndsverk. Dette arbeidet har inkludert å utvikle mer presise begreper om bildeskapende praksiser i et skjæringspunkt mellom opphavsrett og digital delingskultur.

I avhandlingen presenteres et analyseverktøy med kategorier for interpikturalitet i elev- og studentarbeider som et av avhandlingens bidrag til forskningen på feltet, og til undervisning i kunst og håndverk.

Avhandlingen behandler dels juridiske aspekter ved bildeskapende praksiser, dels kunstverdenens kompleksitet og mangfoldige tolkningsrom, og dels utdanningslandskapet hvor disse perspektivene skal balanseres mellom frihet og beskyttelse.