Atle Rønnestad Kaasin skal forsvare avhandlingen sin for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han har fulgt doktorgradsprogrammet pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap (HIU).
Alle interesserte er velkommen til prøveforelesning og disputas.
Sammendrag
Å utvikle fellesskap blir fremhevet som en sentral oppgave i skolen. I dette doktorgradsprosjektet har Atle R. Kaasin utforsket etableringen av fellesskap ved inngangen til skoleløpet – ved skolestart i førsteklasse.
Avhandlingen peker på hvordan «fellesskapelse» som begrep og tenkemåte både kan gi mening og være til nytte i pedagogiske diskusjoner om fellesskapsdanning i en skolestartkontekst. Begrepet henspiller på John Deweys forståelse av fellesskap der fellesskap ikke er, men kontinuerlig skapes i kommunikasjon mellom mennesker i en omskiftelig verden.
Gjennom fire artikler ses fellesskapelsens vesen ut fra ulike perspektiver. Artikkel 1 fokuserer på Atles egen inntreden som deltager i et førsteklassefellesskap, men også som nykommer i en forskerverden. Artikkel 2 undersøker øyeblikket der barnas offisielle skoleliv starter, i det sedvanlige velkomstarrangementet første skoledag. Artikkel 3 søker barnas erfaringer av fellesskapelse, med vekt på kjennetegn ved kollektivt engasjement. Artikkel 4 ser skolestartkonteksten i lys av begrepet sosial kreativitet.
Avhandlingen er ikke ment som et komplett bilde av fellesskapelsen. Den gir snarere et innblikk i noen sentrale aspekter ved kollektiv fellesskapsdannelse slik de kommer til syne i en gitt skolestartkontekst gjennom en eksplorerende, multimetodisk forskningsreise. Ved å se artiklene under ett, blir fire aspekter særlig synlig:
1) Fellesskapelse ved skolestart kommer til syne som en prosess som inkluderer tiden både før, i og etter det formelle skolestartøyeblikket,
2) Små og noen større brudd i det vante hverdagslivet kan bidra til fellesskapende dynamikk,
3) Emosjoner har en gjennomgående synlig plass i de fellesskapende prosessene, der glede og latter synes å prege situasjoner med felles engasjement,
4) Fellesskapelse synes å være tett forbundet med mulighetene for deltagelse i sanselige praksiser.
I avhandlingen argumenterer Atle for at når man ved skolestart diskuterer hvordan man kan møte forventninger om å utvikle inkluderende fellesskap og å skape tilhørighet i en klasse, kan fellesskapelse og de omtalte aspektene fungere som redskaper i arbeidet.