Digitaliseringens effekt på varehandel

Våren 2018 har vårt forskningsmiljø gjort en kartlegging av digitaliseringens effekt på varehandel på vegne av hovedorganisasjonen, Virke og Handel og Kontor.

Basert på et valgt rammeverk utformet vi en rapport med formål om å systematisere og forklare hva som menes med digitalisering og hvordan dette fenomenet har utviklet seg over det siste tiåret, effekter av typer og anvendelser av digitalisering, digital brukeratferd og digitale forretningsmodeller på varehandel, i form av forbrukeratferd, virksomheter, markedet og samfunnet, samt å se hvordan indre- og ytre forklaringsmekanismer i varehandel bidrar til disse effektene. Arbeidet med rapporten har vært omfattende og interessant og har gitt oss ny innsikt om utfordringer og muligheter for fremtidig varehandel i Norge.

I forbindelse med utarbeidelse av rapporten ble det avhold innspillsmøte i regi av Hovedorganisasjonen Virke og Handel og Kontor, med hele 50 deltakere, og med innledning ved NFD og statssekretær Magnus Thue om kommende stortingsmelding for handel. Vår kartlegging er tenkt å gi et faglig underlag for stortingsmeldingen.

Funnene fra rapporten ble også presentert under Arendalsuka, ved professor Per Egil Pedersen. 

Rapporten er tilgjengelig på Hovedorganisasjonen Virke sine nettsider.