Vår forskning støtter virksomheter i deres innovasjonsarbeid, samtidig som vi forsøker å forstå forhold og faktorer som former markedene de opererer i.

Vi skal stimulere til innovasjon, samskape innovasjonsaktiviteter, støtte virksomheter og nettverk i deres innovasjonsprosess, samt dokumentere innovasjonsresultater. For å innovere må man forstå mekanismene som driver markedet, både på tilbyder- og brukersiden. Dette kan handle om faktorer som digitalisering, bærekraftforventninger, beredskapsutfordringer, regulatoriske endringer, forbrukerkultur og kunde- eller brukerpreferanser, for å nevne noen. 

Forskningsgruppen er involvert i ulike innovasjons- og kompetanseutviklingsprosjekter. Prosjektene omhandler forskning på virksomheter som opererer  regionalt, nasjonalt og/eller internasjonalt. Studenter innenfor innovasjonsområdet inviteres til deltakelse i prosjektene gjennom bachelor- og masteroppgaver og vårt arbeid fundamenterer for forskningsbasert undervisning.

Hva forsker vi på?

Vi tar en bred tilnærming til innovasjon, og forankrer i relevante teorier. Vi forsker på innovasjon og innovasjonsledelse fra virksomhets- og økosystemperspektiv, og med særlig fokus på brukerverdi. Forskningen vår omhandler ulike sektorer og næringer, som eksempelvis varehandel, industri og offentlige tjenester (helse). 

Vår forskning omhandler blant annet følgende områder og tematikk:

  • Digital bruker- eller forbrukeratferd og brukerdrevet innovasjon 
  • Innovasjon i digitale tilbud (varer og tjenester) og prosesser for å sikre bærekraftige løsninger
  • Innovasjon for digitale og bærekraftige forretningsmodeller
  • Innovasjonsstrategi og markedsinnovasjon (herunder kapabiliteter, partneres økosystemer og  markedsplattformdynamikk)
  • Virksomheters digitale transformasjon og digitale strategier 
  • Tjenesteinnovasjon og innovasjon gjennom bruk av tjenestedesignverktøy og entreprenørielle aktiviteter
  • Mekanismer og faktorer som former markeder og som betinger innovasjon  

Hvordan forsker vi?

Vi forankrer forskningen i hensiktsmessige teorifundament, forskningsdesign og metodikker tilpasset ulike prosjekters- og problemstillingers karakter. Forskningen har som viktigste formål å være praksisrelevant, men også ha implikasjoner for andre forskningsmiljøer. 

Forskningsmetodene er varierte. Avhengig av formål jobber vi med:

  • Casestudier og kvalitative data 
  • Surveys, basert på kvantitative data
  • Eksperimentelle studier (kvantitative)
  • Nettverksdata / store datasett / paneldata

Våre forskningsdisipliner

Våre forskere er representert ved tverrfaglighet. En styrke ved forskningsgruppen er at vi kan forene våre perspektiver, teori- og metodekompetanse i nytenkende forskningsprosjekter.

Vi bygger miljø innad i egen gruppe og jobber gjerne på tvers av forskningsgrupper innenfor Handelshøyskolen. Vi er også involvert i prosjekter på tvers av fakulteter ved USN og med andre insitusjoner og partnere nasjonalt og internasjonalt.  

Forskningsgruppens prosjekter
Samarbeidspartnere og nettverk

Vi har partnere blant både private og offentlige aktører og samarbeider med andre nasjonale og internasjonale forskningsmiljøer.  

Av industripartnere kan vi nevne Kongsberg Gruppen, Yara Technology center, Applied Autonomy AS, Vesar og «Den magiske fabrikken», samt industrielle klynger som Electronic Coast/NCE-NMT.
 

Av offentlige aktører kan vi nevne NAV, fylkeskommuner, kommuner, næringsforeninger og handelsforeninger, hovedorganisasjonen Virke og Handel og Kontor.

Andre samarbeidsaktører er Komplett, Digital Norway, InFuture, Voice Norge AS, Happy Homes Norge AS, Jernia, etc.  

Våre medlemmer har pågående forskningssamarbeid nasjonalt, som med NHH  (The Digital Transformation Hub), NTNU, UiA, AHO, UIT, Høyskolen Kristiania, Oslo Met, NIFU, Sintef, m.m.

Av internasjonale samarbeidsuniversiteter kan vi nevne Karlstads Universitet (Centrum för Tjänsteforskning), Luleå Tekniska Universitet (Forskningsgruppen i entreprenörskap og innovation), Hanken and University of Vaasa i Finland, Roskilde Universitet og Copenhagen Business School i Danmark.

USN Handelshøyskolen er også partner i NORSI (forskerskole i innovasjon og entreprenørskap for PhD-studenter i de nordiske landene)