Har du yrkesfaglig bakgrunn med fagbrev og ønsker en høyere utdanning? Da kan du bli fremtidens ingeniør i løpet av tre år ved USN! Denne veien kalles y-vei, og vi er det universitetet som har lengst erfaring med tilrettelegging av ingeniørstudier for fagbrevkandidater.

Fra Y-vei til doktorgrad

Tidligere y-veistudent Thomas Øyvang fullførte ikke bare ingeniørstudiet, han gikk hele veien fra bachelor til master til doktorgrad (ph.d.). Thomas disputerte rett før jul 2018 og har nå landets høyeste formelle utdanning. Nå jobber han som førsteamanuensis her på USN. Og det er ikke umulig at den tidligere y-veistudenten blir professor i fremtiden.

Y-veien gav meg en mye bredere, dypere forståelse av det jeg hadde lært som elektriker.

– Der jeg før hadde bare akseptert en del faglige ting, hadde jeg nå mulighet til å forstå hvorfor det var slik. Matematikk blir meget interessant når man ser ulike sammenhenger og hvordan dette kan anvendes praktisk.

Hva er Y-veien?

Y-veien er tilpasset deg som har relevant fagbrev eller svennebrev, men mangler generell studiekompetanse. Med yrkesfaglig bakgrunn stiller du godt rustet for innholdet i y-veistudiet, og som ferdig ingeniør er du svært attraktiv på arbeidsmarkedet. Eller gjør som Thomas. Utvikle karrieren din videre innen forskning med et skikkelig faglig dypdykk etter mastergraden.

Fagbrev er svært verdifullt

Både Thomas og flere andre tidligere y-veistudenter ved USN har vist at kunnskapen og kompetansen fra fagbrev er svært verdifull som grunnlag for en høyere utdanning innen ingeniørfag. Alle fordommer og skepsis om at yrkesfag ikke er godt nok som startgrunnlag for høyere ingeniørutdanning, er feid til side.

– Å ta et fagbrev er noe av det jeg er virkelig stolt av, sier Thomas. Det å kunne et håndverk, bruke sine hender til å utføre et bra arbeid, og se at man faktisk bygger noe, er noe som har meget stor verdi for meg.

Ved å ta y-veien, åpnet det seg opp en helt ny verden for meg som elektriker.

Y-veien ga Thomas nye jobbmuligheter, større kunnskap, opplevelsen av å mestre nye ting, mulighet for enda høyere utdanning, og ikke minst alle de nye relasjonene man får med medstudenter igjennom utdanningen.

Y-veien er nasjonalt anerkjent

USNs y-veistudenter har vunnet en rekke priser både nasjonalt og internasjonalt. Fagbrevet gir en unik inngang til de kreative og innovative bacheloroppgavene. Våre studentbedrifter har utmerket seg som mestvinnende i Norge, og flesteparten av disse studentene kommer fra y-veien.

Erland Lønnerød, Y-vei student - ved ingeniørlaben i Porsgrunn

Slik blir Erland ingeniør med y-veien

Er du skolelei og lurer på hvordan du likevel blir ingeniør? Y-veien kan være svaret.

Spennende doktorgrad for kraftbransjen

Thomas valgte doktorgrad siden det gav ham muligheten til å være kreativ og nyskapende.

– Det å være med å kunne skape noe nytt har alltid vært en stor motivasjon for meg.

Det var samtidig viktig for Thomas at det var en doktorgradsoppgave som var relevant for kraftbransjen. Så når muligheten fra Statkraft kom, grep han den.

– Å få være med på å bringe den teknologiske utviklingen i kraftbransjen litt fremover, var inspirerende, sier Thomas.