Disputerte for dr.philos.

FØRSTE DISPUTAS FOR DR.PHILOS. PÅ USN: F.v: dekan Pia Bing-Jonsson, USN (seremonileder), førsteamanuensis Rossano Schifanella, Universitetet i Turin (førsteopponent), Sigbjørn Litleskare, professor Asgeir Mamen, Høyskolen Kristiania (andreopponent), professor Solfrid Bratland-Sanda, USN (administrator).
FØRSTE DISPUTAS FOR DR.PHILOS. PÅ USN: F.v: dekan Pia Bing-Jonsson, USN (seremonileder), førsteamanuensis Rossano Schifanella, Universitet i Turin (førsteopponent), Sigbjørn Litleskare, professor Asgeir Mamen, Høyskolen Kristiania (andreopponent), professor Solfrid Bratland-Sanda, USN (administrator)

Sigbjørn Litleskare fra Høgskolen i Innlandet ble den første til å disputere for graden dr.philos. etter at USN åpnet for det i 2020.

5. oktober disputerte han ved fakultet for helse- og sosialvitenskap med avhandlingen  «Virtual green exercise - developing a new concept for health promotion».

Sigbjørn Litleskare har benyttet VR-briller for å fremvise en gåtur i et parklignende miljø til personer som går på en tredemølle.

Hensikten er å skape en opplevelse av å være ute i naturen når man egentlig er inne.

Prosjektet har hatt som mål å avdekke om virtuelle naturopplevelser kan ha positive helse-effekter for personer som har utfordringer med å oppsøke ekte natur. Dette kan for eksempel være personer på eldrehjem eller personer som har funksjonsnedsettelser.

Sigbjørn Litleskare (t.v) forsvarte sin avhandling for graden dr.philos. her med andreopponent, professor Asgeir Mamen.

Dekan Pia Bing-Jonsson ledet seremonien. Hun sier det var en fin anledning for fakultet for helse- og sosialvitenskap å ta del i.

– Dr. philos. er en mulighet for forskere som ønsker et mer selvstendig doktorgradløp enn ph.d. Selve disputasen forløper helt likt, bortsett fra at det avholdes to, og ikke en prøveforelesning. Disputasen for dr. philos. er en flott anledning for kandidaten til å nå ut med sin forskning og diskutere sitt forskningsmateriale, sier Bing-Jonsson.

Hun gratulerer Litleskare med flott gjennomførte prøveforelesninger og godt forsvar.