– Gratulerer til Drammen og deltakelse i NetZeroCities

Campus Drammen
UNIVERSITETSKOMMUNE: USNs avtale med Drammen kommune gir resultater. Nå blir kommunen deltaker i EUs NetZeroCities-satsing. (Arkivbilde av campus Drammen - foto: Tine Poppe)

– Det er en glede å høre at det stadig tettere samarbeidet mellom USN, Drammen kommune og næringslivet i Drammen kan ha slike resultater, sier rektor Petter Aasen.

9. mars ble det kjent at Drammen som eneste norske kommune blir deltaker i EUs Net ZeroCities satsing.

– Drammen kommunes nye status eksemplifiserer hvorfor USNs visjon er riktig. Det er tett sammenheng mellom regional forankring og internasjonal anerkjennelse. Vi jobber med de internasjonale utfordringene konkret og regionalt, og tar ansvar for den rollen vi kan spille som universitet, sier rektor Petter Aasen.

Drammen kommune og USN har gjennom universitetskommune-avtalen tett samarbeid på flere områder, og avtalen inkluderer også gaveprofessorer hos USN.

En av gaveprofessorene, Giovanna Calogiuri, har medvirket sterkt i prosessen og brakt inn forskningsprosjekter som settes i gang under NetZeroCities-programmet.

Drammen som NetZeroCity

• Drammen kommune er, som eneste norske kommune, plukket ut til å delta i det EU-finansierte klimaprosjektet.
  • Søknaden om 1,5 millioner euro, rundt 16,5 millioner norske kroner, er også innvilget.
  • Til sammen 53 byer fra 21 land er plukket ut til å være pilotbyer i EU-prosjektet NetZeroCities.
  • NetZeroCities er en del av det store miljøarbeidet til EU kalt Horisont Europa (Tidligere Horisont 2020).
  • Eksempler på andre pilotbyer som er med er Barcelona, Budapest, Roma, Nantes, Milano, Warsawa, Malmø og Lahti.