Halve staben har IT-utdanning fra USN

IT-selskapet Arkitektum ble startet av en tidligere USN-student, og i dag har 11 av 22 ansatte IT-utdanningen sin fra Universitetet i Sørøst-Norge.

For over tjue år siden studerte Tor Kjetil Nilsen IT på USN (daværende Høgskolen i Telemark). Etter noen år i bransjen startet han sitt eget firma i Bø i 2008. Siden den gang har selskapet vokst jevnt og trutt, og hele tiden har nye IT-studenter fra USN funnet veien dit.

– IT-studentene fra USN har riktig kompetanse for oss, og vi setter veldig pris på at vi kan rekruttere derfra. Det at det finnes en lokal IT-utdanning var mye av grunnen til at det var lettere for meg å starte i Bø, og det var absolutt noe jeg tenkte på da jeg grunnla firmaet, sier Nilsen.

Flere av dagens ansatte har hatt praksis eller internship i Arkitektum under IT-studiet, før de fikk fast ansettelse.

Det gjelder også den nyeste ansatte, Mari Aarak. Hun gjorde ferdig bachelor i IT- og informasjonssystemer ved campus Bø våren 2022.

– Jeg hadde Arkitektum i bakhodet fra jeg startet på studiet, fordi de har et godt rykte. I tillegg passer den faglige profilen deres godt med utdanningen min, og de de holder til lokalt her i Bø. Det var nok den viktigste grunnen til at jeg valgte internship her i stedet for bacheloroppgave. I tillegg gir internship en trygghet for begge parter. Det har vært en veldig lærerik prosess. Jeg fikk tildelt et eget lite prosjekt, og samtidig hadde jeg veldig mange rundt meg som jeg kunne spørre, sier Mari.

Tor Kjetil Nilsen og Mari Aarak diskuterer løsning ved skjerm på kontoret

DISKUTERER LØSNINGER: Gründer Tor Kjetil Nilsen og nyansatte Mari Aarak diskuterer koding i kontorlandskapet hos Arkitektum.

Derfor er praksis og internship så bra

Hun hadde heldigvis lært mye om prosjektarbeid på IT-studiet, men likevel var det en ny opplevelse å jobbe i et ekte prosjekt.

– Man kan aldri gjenskape virkeligheten helt i studiet, og derfor er praksis og internship så bra. Du får oppleve en virkelig arbeidssituasjon og hvordan en bedrift eller organisasjon fungerer. Det tror jeg er veldig nyttig for studenter som ikke har så mye arbeidserfaring. Selv om du ikke blir ansatt etter praksis eller internship, så har du likevel litt arbeidserfaring å vise til, og kanskje noen referanser fra arbeidsgiveren.

Tor Kjetil Nilsen er opptatt av at man aldri er helt utlært når man jobber med IT. Derfor er evnen til å kunne lære underveis veldig viktig.

– I IT-faget er det vanlig å gjøre ting du aldri har gjort før, og arbeidet er så komplekst at det er vanskelig å være fullt forberedt og utlært etter bachelorstudiet. Så du vil lære mye når du kommer i jobb. Du må kunne sette deg inn i fagområdet til en ny kunde for å forstå hvordan digitalisering kan hjelpe denne kunden. Samtidig vil verktøykassen din forandre seg hele tiden, fordi det skjer så mye innen IT nå. Hos oss er vi for eksempel godt i gang med å utforske AI (kunstig intelligens).

IT-gründerens råd til deg som vil studere IT

Derfor er et IT-selskap som Arkitektum veldig avhengig av ansatte som har lyst til lære mer, forteller Nilsen. Og i tillegg til å ville lære mer selv, bør du også være interessert i å dele kunnskapen din med de andre i selskapet.

På den måten kan alle lære mer. Siden alle ansatte hele tiden er koblet på prosjekter og kunder, er det ikke bare å ta fri et halvt år for etterutdanning. Så det er hele tiden en balanse mellom å finne måter å lære på, samtidig som man må jobbe på prosjektene sine.

Tor Kjetil Nilsen og Mari Aarak i Arkitektum prater i sofaen. Foto av dem.

HADDE INTERNSHIP: – Man kan aldri gjenskape virkeligheten helt i studiet, og derfor er praksis og internship så bra, sier Mari Aarak, her i samtale med gründer Tor Kjetil Nilsen.

– Hvilke råd har du til en ny IT-student? Hva er lurt å tenke på i studietiden for å være best forberedt på arbeidslivet?

– Vis engasjement, også utover selve studiet. Vi kikker jo selvsagt på karakterene når vi ansetter, men historien bak innsatsen du har lagt ned er også viktig. En middels karakter, men mye engasjement utenom, kan være vel så verdifullt som en god karakter uten noe annet engasjement. Det kan handle om tillitsverv eller sosiale verv, kort sagt å være engasjert i noe mer enn bare å få gode karakterer. Vær foroverlent og sulten på å lære mer hele tiden, for det er en viktig egenskap når du kommer i jobb.

[show_related]